Tjenare!
Jag misstänker att jag har lite strul med min vp här hemma. Jag ska försöka beskriva så gott det går alla väsentliga fakta. Jag är totalt grön men börjar snappa upp vad som är varför och vilket som funkar hur
2vånings 60tals tegelkåk på 160kvm
enrörs(?) radiator vattenburen värme
IVT 290 elpanna inomhus och en Optima 500 på utsidan. Allting installerat ~02ish
Nämnvärda detaljer:
1 Vi har haft ganska kallt och haft problem med att pressostat hög löst ut sommartid ett par gånger. Löste sig genom att lufta alla radiatorer
2 I höstas hade vi en servicekille från en IVT ÅF här för att titta över systemet då vi haft ganska kallt inomhus. Han provtryckte kompressorn och rensade filterkoppen, men gjorde även observationen att vårt varmvatten stod ställt högt(kan endast relatera till att det är behagligt att duscha om blandaren står på ca 30grader), men han tyckte att det kunde stå kvar.
3 En gäst har misstagit brytaren till infravärme för brytare till kompressorn, så hela utedelen har stått strömlös halva november och hela december. DUmt nog märkte jag detta så sent så att elräkningen blev högre än normalt för att elpannan gick så mycket.
Nu när systemet är up-and-running, tycker jag att det känns som att elpannan går oförskämt mycket mer än vad kompressorn gör. Det är inte ovanligt att elpatronen skickar ut 6-8kW innan kompressorn blinkar för att "meddela start på väg", och då är det inte heller alltid den faktiskt startar, och även om den gör det så går den ofta ganska kort tid.
Det har varit några kalla dagar(-10 som absolut lägst, men de sista dygnen ca -2 till +1.
Bifogar lite bilder på enheterna tagna idag vid ca 0grader ute
Här är kompressorn på utsidan precis nystartad, ska verkligen elpannan behöva gå så långt innan kompressorn startar?
Min fråga är, är detta verkligen normalt? Kan det vara någon inställning som kopplar på elpanna i första hand? Kan man "prioritera" kompressorns drift?
Stort tack på förhand