Det jag hävdar är att luften urskiljs på varmaste stället i systemet, och det är i manteln på en mantelberedare, och i slingan på en "slingberedare".
Var luften blir kvar har jag ingen aning om, men på Thermia blev den ju kvar i slingan och skapade ett "vitt skum" fullt med luft som gjorde att värmeöverföringen blev/blir dålig, och att värmepumpen larmar.
Det skulle kunna vara samma typ av problem på Nibe, men det är självklart bara spekulation från min sida, Nibe kanske har löst det bättre så att luften på något sätt lämnar slingan och åker ut i radiatorkretsen där den kan fastna i en eller några radiatorer för att sedan luftas ut där.
De kan också ha gjort en luftfälla i toppen av slingan som man enkelt kan avlufta.
Jag är för dåligt påläst för att kunna säga hur det är, men OM nu dessa två problem som påstås ha med luft att göra också har med luft att göra så är det väl bra om vi kan få fram svar på vad lösningen var.
Samma sak om det inte var/år luftproblem - vad är då problemen, även det skulle vara bra att få veta.
Larm för smutsigt filter torde väl betyda "för lågt luftflöde" och inte ha något med luft i vattenkretsen, så just det larmet kan ju bero på nåt helt annat.
Om nu det larmet var beroende på luftfiltret, det kan ju också vara ett vattenfilter som menas.
Jag är för dåligt påläst för att kunna avgöra det, men om cocacola tolkar det som luftfilter så har jag ingen anledning av tvivla på det.
Har väldigt mycket jobb nu, annars skulle jag plöjt igenom manualen för 730, ber om ursäkt för att det inte går just nu.