0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle slänga ut skiten (eller sälja) och skaffa en bergvärmepump. Lappa och greja med en massa olika lösningar som inte lirar ihop är bara skit.
Kollar själv på CTC-system EcoZenith i350L ca 31.765 Skr och EcoAir 510M ca 46.736 Skr. Inga dumma grejer i så fall för mig bara att byta. Kanske kan man få lite för gamla system.I ditt fall hittillsvarande system verkar inte räcka till fult ut. Så troligen bästa val för dig är lite större bergvärmepump.
Rickard, menar du köpa IVT:n, kassera 1100+EcoLogic+EcoAir och borra?
EcoAir, EcoLogic och NIBEn installerades 2011. - - - vad satsa på? En beg eller ny (om de fortfarande finns i lager) EcoEl? Hur ska man tänka om man senare (när 107:an är slut) vill installera bergvärme?
EcoAir håller 5 år till så enklaste lösningen är väl att försöka hitta en begagnad EcoEl av samma generation. Alternativt så köper du nya i350 och om 5 år köper du den nyaste EcoAir i den då nyutkomna 600-serien som är ännu effektivare än dagens nya 400- och 500-serie. Redan dagens 400-serie med nya i350 kan i princip matcha bergvärme i större delen av landet. Min gissning är att bergvärme i princip är borta om 10 år och att luft/vatten plus elceller på taket blir dominerande.