Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 410p Reservläge  (läst 1383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
410p Reservläge
« skrivet: 05 januari 2017, 23:04:44 »
Är tilluftsfläkten igång vid reservläge?
Vad exakt innebär "Reservläge" för en 410?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 410p Reservläge
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2017, 09:18:51 »
Fläktarna är igång i reservläget samt cirkulationspump och el-patronen som då styrs av en reservtermostat till ca 68 °C. Displayen släckt och elektroniken ej igång. Strömmen (230V) går dock in och vänder passivt på det stora reläkortet. Manuell hand-shuntning krävs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410p Reservläge
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2017, 17:35:48 »
Fläktarna är igång i reservläget samt cirkulationspump och el-patronen som då styrs av en reservtermostat till ca 68 °C. Displayen släckt och elektroniken ej igång. Strömmen (230V) går dock in och vänder passivt på det stora reläkortet. Manuell hand-shuntning krävs.
Kommer kompressorn att komma igång? Hur kör man manuell shuntning? Shunten har en ratt men hur vet jag hur jag borde ställa in den? -10 grader ute nu.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: 410p Reservläge
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2017, 18:39:04 »
Fläktarna är ej i drift i reservläget för att unvika frysrisk i tilluftsbatteriet står det i manualen såg jag nu. Jag vill nog ha tilluften igång och vet inte hur jag ställer in shunten till "lagom". frånluften får bli via köksfläkten t o m måndag åtminstone.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 410p Reservläge
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2017, 14:52:03 »
Ja det var bra att du såg det om fläktarna. Skiljer tydligen på 310P och 410P just för frysrisken på tilluftsbatteriet. Denna risk borde dock inte vara så stor om man ställer in shunten någorlunda vettigt. I reservläget är det ju bra att utnyttja termostaterna på radiatorerna eller till golvvärmen för att begränsa rumstemperaturen även om shunten kör ut något högre framledningstemperatur än vad som behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!