Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp med min HT+ C9 -07  (läst 1349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
Hjälp med min HT+ C9 -07
« skrivet: 05 januari 2017, 16:28:12 »
Halloj,

Första hela vintern i mitt hus, flyttade in i början på Mars 2016.
- 177m2 inkl. inbyggt garage (88+88)
- Souterränghus byggt av 250mm lättbetong. (dränerat/isolerat med 100mm Isodrän under mark 2016)
- 2-glas kopplade fönster i behov av underhåll
- 8-10cm isolering på vindsbjälklaget.
- FTX ventilation från 2016
- IVT Greenline HT plus C9 - 2007
- Vattenburna sektionsradiatorer + några panelradiatorer från byggnadsåret.
- Nya Danfoss RA-N med förinställning 2016

Jag har ingen erfarenhet av VP tidigare, men googlat så mycket jag kunnat och försökt lära mig, men tänker att det är dags för en egen tråd gällande pumpen.
Nu när kylan kommit så har jag börjat kolla över injusteringen, men blir inte riktigt klok, jag har för högt värmebärar  :dt: som jag inte vet hur jag skall utjämna, VP har bypass dock utan backventil eller strypventil/avstängning.
Filtret på varme sidan är rengjort.

Inställningar:
- Intern CP = 1/3 (wilo)
- Extern CP = 3/3 (grunfos)
- Värmekurva = 5
- Finjustering = +3
:dt: över radiatorer = cirka 7  °C, alla är strypta, mellan läge 5-7 på ventilen, dvs ganska öppna ändå.

Värden när kompressorn fått gå ett tag:
- GT1 från=46,3, nuvarande=42,6
- GT2 = -6
- GT3 bör=50,5, nuvarande 52,9
- GT6= 63,9
- GT8= 54,3
- GT9= 43,3
- GT10= 2,2
- GT11= -0,7

Inomhustempen är cirka 20  °C

Eftersom GT1 och GT9 är ganska synkade så lär jag ju inte kunna öka på intern-CP mer, då går det väl bakvägen via bypassen? Och extern-CP går ju redan på 3/3, så mer flöde den vägen kan jag inte få?
Växelventilen är ubytt minst 2 gånger, jag har två st. ESBE liggandes i pannrummet, och nu sitter det en LK monterat i VP.

Nästa fråga är förbrukningen, VP gjorde av med 90 kWh, föregående dygn med cirka -5 grader ute. Den går konstant med minst 3Kw aktiv effekt, idag har det varit mellan -6 och -7 och jag har sett aktiv effekt på 9Kw under 2 gånger, Har senaste 8,5 timmarna gjort av med 25 kWh på pumpen, med ovan yttertmperatur. Känns ju lite väl tidigt att spetsen går in så hårt eller? det är ju knappt kallt tänker  jag.

Sen har jag den 3'e frågan, synglaset. Mitt synglas ser ut såhär efter att pumpen fått gå ett par timmar:


Det ser inte helt normalt ut? Eller?
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 16:57:16 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2017, 17:09:34 »
Nya fönster och 10cm isolering till på vinden vore en god investering för dig.  tOOmten

Bor själv i en mangårdsbyggnad á sent 1700tal, 160m2. ~120mm isolering på vinden, nya polska 3-glas.
Dygnet som gått har min IVT E14 gått i 14h. (-8 i snitt detta dygnet). Det blir ca 200kw effektbehov, och detta är endast uppvärmning, ej varmvatten.
Till våren så ska jag själv lägga till 100mm isolering på vinden, det lönar sig.

Så dina siffror är väl inte helt otroliga, innan jag bytte till 3-glas så var mitt effektbehov rejält mycket högre..
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 17:19:10 av Andreasson_Björn »
Bor i mangårdsbyggnad byggår <1840
160m2 + vind
120mm isolering i vindsgolvet
Kutterspån i bjälklagret
Polska PVC fönster, 3-glas, u1.1

IVT HT E14, 2x250m jordslingor, 8st radiatorer, 300L ack & 200L vvb
Totalkostnad installation 51,000kr. 7år beg panna (15,000h).
Installerat September 2015.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2017, 18:04:44 »
Ja, 300mm träfiber isolering på befintligt  kommer till våren, det är lite jobb med att bryta upp befintligt golv och regla upp + bygga landgångar, så det blir till våren och därmed nästa säsong.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2017, 18:36:12 »
Gick och mätte och kände lite på rören och jag tror jag har för lågt flöde i radiatorkretsen.
Bypassröret är varmare än radiatorreturen.
Värmebäraren som kommer ut från VP är 58 grader med IR, men mäter jag på sekundärsidan av den externa CP så har jag bara 50 grader på stammen.
Jag tappar med andra ord 8 grader redan där  dontknow

Cirkpumpen har pumpkulventiler typ Beulco i mässing, skruvarna har spår, är det när spåren är längs med/parallellt röret som den är helt öppen? Verkar inte finnas ändlägen på mina?
Och en av dom läcker om jag trycker lite på den, som tur är så har den tätat sig själv.
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 18:39:50 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 22531
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2017, 18:56:14 »
Hej!
Du kan öka interna cirkpumpen till läge 2, det är bra att ha koll på T9/T1 att de visar lika visar bara att internflödet inte är för högt.
Du kan däremot inte se på dessa om det är för lågt.
Att du tappar 8 °C efter externa cirkpumpen tyder på att du har högre flöde över radiatorerna.

Men däremot ser inte synglaset OK ut, du bör ta hem en kyltekniker att mäta på grejerna.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2017, 19:27:32 »
Tackar, skall pröva att öka interna CP.
Men jag förstår inte hur det kan vara högre flöde över radiatorerna?

Förtydligar lite, så det inte blivit något missförstånd. :)
VB-Ut kommer ut från VP, där sitter T-stycke, ena går till bypassen, andra till extern-CP (P1),efter CP dvs framledningen till radiatorerna är tempen 50  °C, men VB-ut höll 58  °C
Bypassen är varmare än radiatorreturen, så därför tänkte jag att intern-CP trycker genom bypassen?

Jag själv har ingen aning, du har säkert rätt! :)
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3833
  • Kön: Man
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2017, 20:46:10 »
Det är väl den externa som skall ökas, annars blir det ju ännu sämre.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 22531
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2017, 21:35:00 »
Svårt att säga, om man går efter din mätning så verkar det som att extern framledning kyls ner av returen.
Men det är oroande att bypassen är varmare?
I min värld så borde det vara lika varmt före och efter externa cirkpumpen (om den sitter på framledningen) om ett delflöde går via returen?
När du mäter på bypassen, mät så långt bort från VP-ut som möjligt så att inte du mäter på värme som leds via metallen.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2017, 22:31:23 »
Nu har jag gjort en ny mätning, intern CP har stått i läge 2/3 i 2½ timme nu. Eltillskott har gått in 2 korta svängar och spetsat, så jag vet inte hur det inverkar på mina mätvärden.
Jag gick in i 8.1, tillskottstimern stod på 60 minuter, jag tryckte upp det till 90 minuter.

Utläst från Rego637:
GT1 från=49,1 - nuv=46,0
GT2 = -9,6
GT3 bör/nuv = 50
GT6 = 65,6
GT8 = 54,6
GT9 = 46,7
GT10 = +2,2
GT11 = -0,7

När jag mäter på rören får jag:
Framledning, efter extern CP 51,6
VB-ut =  55,7
Radiatorretur exkl hetvattenkrets 45,6
Bypass, närmast VB-in= 47,3

Jag kom på att jag har en gammal hetvattenkrets för radiator i tvättstuga + garage, dessa ligger i serie med varandra och till dessa hade jag
Framledning = 51
Retur = 50

Returen på hetvattenkretsen kommer in via T-koppling precis innan filtret och strax innan VB-in. Det gör att returvärmen från denna krets inte räknas med i GT1, som sitter precis innan, men på andra sidan T-kopplingen. och om returen på hetvattenkretsen är 4,5  °C högre än GT1, så kan jag ju inte jämföra GT1 med GT9 rakt av, för GT9 räknar även med hetvattenkretsen? Man kanske kan anta att med nuvarande värden så är läge 2/3 på internpumpen okej ändå?
Eller tänker jag helt fel nu? Det gör jag nog.... För min GT1 och GT9 var ju synkade förut.. hmm

Dock ser jag nu när jag skriver att tillskottet har hoppat in igen, ställde precis upp den till 90 minuter???

Gällande GT2 som säger -9,6, yr.no säger att det skall vara -13 här nu, uteluftgivaren på mitt FTX säger -11,7, utomhussirénen till larmet säger -13,9.
Undrar vem som har rätt :D
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 22:51:32 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 22531
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2017, 10:25:02 »
Den där hetvattenkretsen förstår jag inte riktigt.
Varför sitter GT1 innan den ansluter på returen?
Men den förklarar kanske siffrorna.
Prova ett par timmar med interna CP på läge 3 med?
Sen kan man ju alltid ställa tillbaka om det inte blir så bra.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2017, 12:44:16 »

Gällande GT2 som säger -9,6, yr.no säger att det skall vara -13 här nu, uteluftgivaren på mitt FTX säger -11,7, utomhussirénen till larmet säger -13,9.
Undrar vem som har rätt :D

Min utegivare slår på flera grader, väderappen sa -14 inatt, pannan sa -10.8 vid kl 0300, grannen sa det var -18 ute imorse enligt deras utetermometer.
« Senast ändrad: 06 januari 2017, 13:09:25 av Andreasson_Björn »
Bor i mangårdsbyggnad byggår <1840
160m2 + vind
120mm isolering i vindsgolvet
Kutterspån i bjälklagret
Polska PVC fönster, 3-glas, u1.1

IVT HT E14, 2x250m jordslingor, 8st radiatorer, 300L ack & 200L vvb
Totalkostnad installation 51,000kr. 7år beg panna (15,000h).
Installerat September 2015.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2017, 21:27:17 »
Jag får lov att revidera mitt utlåtande om placering på GT1, kollade idag och den är faktiskt monterad mitt på T-kopplingen. Jag vette fan hur jag kollade igår  .,;-
Så nu ökar väl frågetecknena igen.
Har dessvärre inte haft möjlighet att labba mer idag, men imorn skall jag öka intern CP till 3 och se vad som händer. Men jag förstår inte heller hur jag kan tappa 5 grader över extern CP.

När jag bytte radiatorventiler i somras så satte jag in två avstängningsventiler för hetvattenkretsen för framledning + retur vid pannan, eftersom ett av rören är ingjutet i plattan och 60 år gammalt,ville jag kunna koppla bort den kretsen om det börjar läcka under mark. Med hjälp av returventilen kan jag strypa lite på den kretsen så den inte kortsluter, :dt: 1°C känns lite lågt. Sitter fasterjade slottsventiler på denna krets, alla andra jag renoverade i somras samme det läckande RAVL ventiler på.
« Senast ändrad: 06 januari 2017, 21:29:58 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2017, 10:15:21 »
Kan det vara så att VB-in är igensatt/dåligt flöde att returen går via bypassen tillbaka och att det är därför som jag har 5 grader diff på VB-ut och sekundärsidan om CP? dontknow
Pumpen har 28.000 timmar och hade när jag flyttade in 327h på tillskott på 9 år.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 118
  • STAD ventil?
SV: Hjälp med min HT+ C9 -07
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2017, 20:50:13 »
Har varit i kontakt med ett IVT center som har kyltekniker, spontant trodde han inte att det var något fel, men han gav med sig när jag beskrev symptomen, han trodde dock inte det var brist, utan att expansionsventilen kanske behövde justeras. Mailade länk till filmen, men inte fått något svar tillbaka på det än. Dom skulle dock återkomma med tidsbokning som låg 2v fram i tiden cirka.

Jag har testat att dra upp interna pumpen till 3 och den som händer är att GT8 sjunker i temp cirka 2 grader (45  °C ut, vid 4 °C på GT2 och värmekurva 5, finjustering 3) och att jag tycker att returtempen klättrar i snabbare takt och ger kortare gångtid. Har får en differens på cirka 2,5 grad på vardera sida om CP, när interna går på läge 3.
Intern på läge 2 så diffade det 3-5 grader och med läge 1 så var det 8 grader. Dock var det kallt ute, så det spetsades då.

GT1 och GT9 diffar på en halv grad, och bypassen är svalare än VB-ut på läge 3.
Deltat mellan GT8/GT9, när mäter man det? Ärdet frånslagstempen kontra GT8? Dvs börvärde mot VB-ut? För GT9 klättrar ju hela tiden.

Dettråkiga med läge 3 är ju energiförbrukningen som ökar med 50W, och den jäkeln går ju konstant,haha.
« Senast ändrad: 10 januari 2017, 20:54:47 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 45m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 132m² värms med sektionsradiatorer
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme