0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, då återstår att testa med en ny kraftigare cirkpump.
Även om sista elementet på slingan är varm?
Hur känns tilloppet på radiator nr 1 innan radiatorventilen?Eftersom radiator nr 2 som ligger längre från "pannan" borde det vara problemet med cirkulationen på nr 1 som du borde titta lite närmare på.Om du tar skaftet på en skruvmejsel och lyssnar vid tilloppet på radiator 1 om du hör att det cirkulerar.Kan vara lite lurigt med självcirkulationssystem i källare.När är huset byggt?
Jag har ett hus med enrörssystem, där det går avstickare ned i källaren.....och det funkar.Huset jag bor i ...har tvårörssystem.....och jag tappade värmen till tre radiatorer, efter ett ingrepp i radiatorssystemet.Orsakerna var de vanligaste(?) orsakerna till cirk problem: luftficka, klena rör. Jag var tvungen att byta till grövre rör, samt montera en cp....på ett ställe, som sög iväg luften.När luftfickan/proppen väl var borta, kunde cp stängas av, men finns förstås kvar på röret.
Ditt problem är inte att vattnet hinner bli kallt innan det kommer fram, problemet är att flödet är för lågt för att vattnet ska tvingas cirkulera via alla avstick.Speciellt gäller detta avsticken neråt där termodynamikens regler motverkar att det varma vattnet tar omvägen neråt via radiatorerna.Då behövs ett kraftigt flöde för att få ner det varma vattnet.
Om det har varit varmt tidigare, fungerar verkligen din cirkulationspump nu som den gjorde tidigare.?
Nä, 2300kr fråga möjligen. https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Cirkulationspumpar-Grundfos--Grundfos-Alpha2-25-40-Cirkulationspump-130-mm-A-maerkt-till-vaerme-390727.html?gclid=CMuWyfiDq9ECFYT2cgodTBALkgHar haft ansvaret över mellanstora vattenpumpar och dom kan snurra utan att dom fungerar som dom ska, orkeslösa.
Funny. Det märket har jag -:)