Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Vintersäkra NIBE fighter 310p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vintersäkra NIBE fighter 310p (läst 2064 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
erikssmt
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erikssmt
«
skrivet:
28 december 2016, 00:00:44 »
Citera
Hej, jag har nyligen köpt ett fritidshus (85 m2) i Dalarna som värms upp med en frånluftvärmepump av märket NIBE Fighter 310P (från år 2003). Pumpen värmer ett vattenburet golvvärmesystem. Jag håller på och lär mig systemet och har en del funderingar runt driften och tar gärna emot tips från andra användare. Huset används någon helg i månaden, däremellan står det tomt.
Hur kan man köra pumpen på "sparläge" på bästa sätt när man inte är i huset? Jag har en idé om att det vore önskvärt att hålla en temperatur runt 8-10 grader vintertid när ingen är där.
Hur vintersäkrar jag systemet på bästa sätt? Kan man hälla glykol i radiatorvattnet för skydda mot frysskador? Är radiatorsystemet helt slutet och separerat från varmvattnet? Kan man stänga av uppvärmning av varmvattnet och endast värma radiatorvattnet?
Är det vettigt att installera en extra luftvärmepump för att på så sätt få ned uppvärmningskostnaderna ytterligare? Skulle det vara en idé att helt stänga av NIBE fighter och endast köra luftvärmepumpen i vinterläge när man inte är i stugan?
Tacksam för alla tips och råd.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Vintersäkra NIBE fighter 310p
«
Svar #1 skrivet:
28 december 2016, 00:47:34 »
Citera
Tror inte att det är så många som vill ge råd i denna typ av fråga.
Att glykolfylla ett system innebär större risk för läckage, glykol "kryper" lättare ut i läckor.
Att köra en frånluftvärmepump med låg rumstemperatur brukar innebära problem med funktionen, är inte helt säker på just din modell, men runt 16-17 grader brukar vara det lägsta som rekommenderas.
Att köra med sänkt temperatur, och utan frysrisk, kräver som regel en inspektion på plats av någon som kan sånt där, för att utvärdera om man på ett säkert sätt kan sänka temperaturen.
Finns det kalldrag i underskåpar som gör att det kan frysa rör där, finns rör i krypgrund, källare, efter ytterväggar där det finns draghål?
Allt sånt gör att man ökar risken för frysning om man sänker rumstemperaturen...
Alltså, lite svårt att ge bra svar.
En luftvärmepump som komplement skulle kunna få ned kostnaderna för uppvärmning, men i övrigt har i vart fall jag svårt att ge några handfasta råd.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1830
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #2 skrivet:
28 december 2016, 08:00:25 »
Citera
Att vintersäkra hus/stuga med vattenburen golvvärme, kan du glömma.
Du kan dock sänka temperaturen mha termostater och dra ner fläkten till minimum. Inget annat.
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
28 december 2016, 08:06:19 »
Citera
Ta också ett snack med tidigare ägaren, det är ju inte så ovanligt att man i ett fritidshus redan provat med lägre temp, kanske t.o.m med frysning av rör som resultat?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #4 skrivet:
28 december 2016, 08:31:24 »
Citera
Varför sätter man frånluftvärmepumpar i fritidshus? Det måste ju vara 100 gånger bättre med en vanlig luft/luft med fjärrstyrning?
Sänker du temperaturen så kommer dels VP'n att stanna och bara gå på elpatron och dels kommer det att ta ett par dygn att få betongplattan varm igen när ni kommer till stugan (om det är den typen av grundläggning)...
«
Senast ändrad: 28 december 2016, 08:32:56 av purjo__
»
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
BigGitt
Dignitär inom värmepump
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #5 skrivet:
28 december 2016, 09:53:50 »
Citera
När vi köpte vårat hus med 310an, har vi renoverat den i 3 år. 3 vintrar. Första vintern, sänkte vi kurvan och offset. Det var dumt. Rören i golvet skulle frysa och detta hade kunnat spränga rören och betongen. Jag har fått rådet att sänka fläkten till absolut minimum och sänka temp i rummen till ca 15 grader.
Det var dumt med. Det var för kalt att jobba dessa dagar som man ville. Att komma upp till 20gr tog för lång tid.
Då installerade vi en LLVP. Det bästa vi kunde göra! Nu är det denna pumpen som värmer huset huvudsakligen. Bara toa som har 23gr på termostaten. Tvättstugan och 3 gästrum 19 gr. Vardr, kök och vårat sovrum 16gr. LLVP håller 23 grader i vardr,kök och vårat sovrum.
Därför rekommenderar jag att du installerar en LLVP.
Loggat
erikssmt
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erikssmt
«
Svar #6 skrivet:
28 december 2016, 19:55:32 »
Citera
Hej och tack för insiktsfulla kommentarer. Det är vettiga synpunkter och jag håller med om att kombinationen FLVP/golvvärme och fritidshus inte framstår som det bästa, men det är så det ser ut och det är bara att försöka göra det bästa av situationen. Jag tror att en förklaring är att den förra ägaren hade för avsikt att nyttja huset som året-runt-bostad.
Huset står mycket riktigt på betongplatta och farhågan är förstås att rören kan frysa om jag drar ned temperaturen för mycket.
Att glykolfylla systemet kan nog innebära vissa svårigheter. Tex kan vara svårt att få till rätt koncentration och veta denna är jämn i systemet och över tid.
Att införskaffa en LLVP låter som ett bra komplement. Tack för tipset. En tanke jag hade var att helt gå över till värmning med LLVP och stänga av FLVP men det går inte eftersom varmvattnet får sin värmning därifrån och risken för frysning av golvvärmen vintertid. Man kanske kan fylla relevanta rörsystem med glykol för att sedan blockera dessa?
Loggat
BigGitt
Dignitär inom värmepump
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #7 skrivet:
28 december 2016, 21:02:54 »
Citera
Varför inte blåsa dom tomma på vatten? Lite vatten kommer inte att skada rören även om dessa skulle frysa och is bildas.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 985
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
TS Comfort AB
jälldorf
macman
Börje__
kWhalp
G Bergström
rocas
NiJa
krambriw
nmn
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info