0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Omöjligt att säga, hon kan ju ha ett klenare radiatorsystem, eller ett sämre isolerat hus.Men det är ju väldigt enkelt att kolla. Om hon öppnar alla termostater och det då blir för varmt inne så är systemet dåligt injusterat p.g.a. bristande kompetens hos proffset som varit där, i kombination med att hon använder termostater.Blir det ingen skillnad så har proffset gjort sitt jobb, då är det husets behov som gör att hon måste köra ut varmare vatten i systemet.Har även hon golvvärme?Har ni båda det i hela husen?Om hon behöver tank eller ej kan man se på översvängningen i temp och på antalet start och stopp.Med -150 i integral är 6 graders översväng ingen katastrof, men har hon färre än 15 starter/dygn vid ca 0 ute så skulle hon kunna sänka integralen till kanske 90 så hon hamnar på som mest ca 20-25 starter/dygn.
Tack Rickard, kul forum!Men nu vet vi din åsikt, säkert efter "500ggr samma inlägg", vi förstår vad du menar är rätt. Jag tänker att man borde läsa inledande inlägget en gång till för att inte tappa bort sig eftersom du upprepar din teori om och om och om igen. Räcker det inte att du skrivit din Guide? Kan du inte bara hänvisa till den en gång per tråd?För din info, öppna termostater och ställ kurva lågt läste jag först i Ivts manual (jag tror från 2001), där finns även bypass i kopplings-schemat.Personligen skiter jag i din termostat beräkning, ganska ointressant, tycker inte du ser det viktiga med tank och termostater (komfort, robusthet och livslängd).Dessutom vill faktiskt en del köra lite oekonomiskt och vrida av och på termostater individuellt efter dagsform. (bl.a. svärfar)Sedan minns jag flera resonemang där inte tank behövs bl.a. min senaste installation, inte tyckte CC att någon tank behövdes där för mej. Däremot vet jag nu flera installationer som skulle må gott av en tank.För att bidra lite så tycker jag att utegivarens placering kan larma för lite sol innan solen kommer mer om man nu vill sänka vpn, fungerar bättre än innegivaren för mej.Vidare vet jag en del vpinstallatörer dom föreslår extra element i källare och pannrum som första tillägg.Sist, glöm inte isolering och ventilation, tycker jag är bästa vägen till låg kurva.Tack för mej och till alla som bidrar med all ny input!
Ja, utegivarens placering är säkert effektiv att flytta på, det är dock svårt att ge mer precis råd när det gäller den typen av sak.Och visst har du rätt i att jag kan länka istället för att förklara samma sak flera gånger.Att en tank ger en robusthet i systemet är ställt utom varje rimligt tvivel, och jag har full respekt för att det finns folk som VILL ha några graders övertemp i systemet för att ge termostaterna inte bara en maxbegränsande verkan, utan den reglerande verkan som jag menar att många med termostater de facto har.Men då skall man inte försvara tanken och termostaterna primärt med att det ger en besparing, för det gör dom inte t.ex. i det fallet.Om det inte vore för cocacola och i viss mån oraklet så hade jag troligen inte haft så pass positiv syn som jag har på arbetstankar, så något har de i alla fall lyckats med när det gäller sin argumentation.Dock, och det här tycker jag är rätt viktigt.Det får inte bli så att alla i detta forum rekommenderar tank och termostater som om det vore ett måste för att få en väl fungerande anläggning.Min uppfattning är att ca 90% av alla som installerar värmepump gör det utan arbetstank, för att de tycker att det blir för dyrt, för skrymmande, och i rätt många fall för att de helt enkelt inte har plats.I många moderna hus finns ju bara precis plats för den elpanna som byts ut. Forumet måste spegla samhället och vad kunderna efterfrågar, det är absolut inte fel att informera om tankens fördelar, eller i vissa fall starkt rekommendera den, men att framställa det som att det inte går få bra funktion i de flesta fallen även utan tank är fel.Lite som att man i ett VOLVO-forum idiotförklarade alla som köpte nåt billigare och mindre robust än en XC90.Det är inte heller relevant.Jag har samma typ av problem i ATV-forum där det är ett gäng fanatiker som sågar alla som inte direkt köper en Can-Am bara för att de tycker att de är bäst, både när det gäller komfort, prestanda och kvalitet.Inte heller det är positivt för forumets utveckling, att alla som inte vill satsa lika mycket pengar skall känna sig mindre värda.Det enda jag vill är att alla skall förstå att jag visst (trots att det finns vissa som hävdar motsatsen) har förstått vilka fördelar som finns med arbetstanken, både när det gäller robusthet, potential för besparing, och ökad livslängd.Det enda jag säger är att det inte kommer med någon automatik om inte allt justeras korrekt, och att det för rätt många kunder kostar så mycket att det inte kan bli aktuellt.
Tror du alla blir tillfrågade om dom vill ha en tank och tror du dom förstår vad den är till för Jag tror att de flesta installatörer räknar utan tank för det kommer funka då med och priset blir lägre så det finns större möjligheter att få göra jobbet. Kunden förstår ändå inte förstår nyttan av tanken så vill han nog inte heller betala för den om den inte är ett måste.
Nej, det är just därför jag skriver att JAG, om jag vore installatör skulle ge pris på både med och utan tank, förklara skillnaderna, skillnaderna i besparing, och sedan låta kunden välja.Om jag inte ville installera utan tank (Rädd för en massa problem och återbesök) så skulle jag enbart lämna pris på en tanklösning, även om det innebar att jag inte fick jobbet.Jag har förstått att Oraklet agerade ungefär så, men naturligtvis med starkt fokus på tanklösningen, men att han fick så få jobb att han övergick primärt till andra typer av uppdrag.cocacola har nog rätt bra med jobb där tankar installeras, men då ofta i större anläggningar, där de gör en uppenbart större skillnad, och där det är absolut nödvändigt att ha en robust lösning. (sällan/aldrig någon som tittar till prylarna, och stora variationer i behov av temperaturer och effekter på olika platser av anläggningen)