0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jösses! Har hållit mig ifrån forumet ett tag eftersom jag inte ids hamna i diskussioner som inte leder någonvart. CocaCola. Dig har jag ett stort förtroende för när det gäller din yrkesroll. Men någon personkännare är du inte. Har du inte lärt dig att, argumentera mot Rickard är som att stånga sig blodig mot en betongvägg. Han KAN BARA INTE erkänna ett fel. Han är som en terrier som skall bjäbba till en sista gång. Å gärna vrida till det som att han Egentligen tycker samma sak, meen.Rickard. En radiatortermostats funktion är, och har alltid varit att stänga då yttre värmekällor såsom datorer, belysning personer, solinträngning etc, tillför rummet mer energi än det avger. Visst kan det som du beskriver ge upphov till att man som handhavare tappar kollen på hur systemet fungerar. Men det är ju för bövelen ett handhavadefel. Lär ut till folk Hur det skall funka istället för någon jävla kompromissmörja. En rätt inställd kurva och rätt flöde över radden och låt termostaten stänga då det blir övertemperatur pga yttre värmekällor så funkar den biten fint. Å jag tycker det var tur att du inte fick lägga dig i din brorsons värmesystem. Det finns ju nått som heter komfort och trivselfaktor oxå. Kan till viss del hålla med om att termostater på golvvärme är lite överkurs. Men då pga att golvvärme har så stor tröghet att det inte hinner med att reagera om det blir tillfälliga temphöjningar i rummet. Du förespråkar att han inte skulle ha arbetstank. Nu vet jag inte vilken vp, eller hur stor kåk han har. Men jag vågar nog påstå att det designade flödet för att golvvärmen skall fungera på tänkt sätt säkerligen ligger på närmare det dubbla flödet av vad värmepumpens nominella flöde är. Om man som du vill Rickard, optimerar flödet så nära värmepumpens flöde som det går, för att få ut maximal COP. Då kommer golvvärmen Inte att fungera som det är tänkt, med sämre komfort som följd. Så är det bara.Å Självklart skall man ha braskamin. Inte minst för trivselfaktorn. Effekten det får är att rumstemperaturen stiger pga. tillfällig "Yttre värmekälla". En eventuell termostat stänger så länge det är övertemperatur och öppnar igen när brasan falnat. Konstigare än så är det inte. Om nu VP har haft sämre COP under den tiden så vad fan gör det??Frågar du mig så skit i eventuell rumsgivare. Kör enbart på utegivare. Elda så mycket du vill i braskaminen. Se till att varje slinga/radd är injusterat till det tilltänkta flödet (inte tempfall). Säkerställ att vämesystemet har det flöde det skall ha, och att värmepumpen får det flöde den skall ha. Skulle gissa att det i princip aldrig stämmer med Qvp och Qvs. Mao erfordras någon form av tank eller by pass i stort sätt alltid. Ditt system har vi diskuterat tidigare. så dra inte upp det igen. Sen undrar jag var i BBR det står att man måste ha termostat??? Mig veterligen står det i kap9: Energihushållning. lite kortfattat, att man skall utforma en byggnad och ett värme/kylsystem på ett energieffektivt sätt, så att det ger en "god verkningsgrad under normal drift". Finns ingenting som talar om hur. och absolut inte vilket val av komponenter.
BBR16 9:52 Styr- och reglersystemByggnaden ska ha styr- och reglersystem för att kunna upprätthålla godenergieffektivitet och termisk komfort enligt avsnitt 6:42. Värme-, kyl- ochluftbehandlingsinstallationer ska förses med automatiskt verkande reglerutrustningså att tillförsel av värme- och kyla regleras efter effektbehov iförhållande till ute- och inneklimatet samt byggnadens avsedda användning.Allmänt rådByggnaden bör, vad avser reglering av tillförsel av värme och kyla, delas ini zoner bl.a. med hänsyn till användning, orientering och planlösning.Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses medanordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum.Samtidig värmning och kylning av utrymmen bör undvikas.
Om du nu verkligen anser att Cocacola är bättre på vvs så kanske du borde lyssna på vad han skriver och i så fall vara villig till diskussion du uppträder som att det du skriver är rätt och inget att diskutera
Ditt påstående om att termostater skulle kostat 100 tals miljoner anser jag vara helt felaktigt ! Ansvaret ligger på Installatören / projektören Klarar man inte en VVS beräkning av en villa med har man inget där att göra Forumet har ansvar för en hel del dåliga installationer Varje gång det ges ett råd och effekt dimensioneringen hamnar på fel % sats mot vad som radiator systemet kan ta emot blir det en ansträngd process , vem tar ansvaret ? Barn familjen investerar mycket pengar för en anläggning där styret på Rekommendation av skribenter ställs om till bristningsgräns Hysteresproblem med över 15 g har jag personligen vart ute på Där har du den största boven Rickard ,Förstora värmepumpar installeras i befintliga värmesystem Flöden stressas så radiatorer blir ett rör Ja ni vet alla vad som händer efter det
Just vp som går med väldigt hög hysteres och eller högt delta tror jag är ett vanligare (fel) än termostater har en del bekanta som haft eller har just hög hysteres och högt delta och det märks inte inne dom har det varmt och skönt och dom har varit nöjd för deras vp har fixat värmen i stort sett utan elpatron.