0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Termostaterna MÖJLIGGÖR helt felaktig injustering av reglerdatorn, med urusla driftsförhållanden som resultat, ofta med förkortning av livslängden som följd.Man kan lösa det med en tank och en extern cirkpump för 10 000 till 15 000 kr.Eller genom att göra en korrekt grundjustering av anläggningen.Hur man väljer att göra är upp till installatör och anläggningsägare.Jag rekommenderar generellt en korrekt grundjustering, och om det inte löser problemen så kan en tank i extremfallet vara en helt korrekt lösning.I ditt specifika fall (och i alla andra fall) är det alltid det kallaste rummet som bestämmer kurva och förskutning, sen får man strypa in övriga radiatorer så att de rummen inte blir för varma.När det är gjort så fungerar regleringen i normalfallet helt acceptabelt sedan man aktiverat rumsgivaren.Det fungerar SOM REGEL bättre än temperaturregleringen i ett system som helt förlitar sig på termostater, av flera skäl:1. Termostater har ett rätt grovt reglerområde, normalt 2 grader (börvärde +-1°C)2. Termostater har inte en oändlig livslängd, de försämras löpande3. En termostat som sitter bakom en soffa eller en gardin får en dålig funktion då den inte känner den egentliga rumstemperaturen, och termostater sitter ofta just bakom möbler eller gardiner.Jag påstår inte att en tank = dålig grundjustering, men termostaterna och tanken i kombination gör det möjligt att ha en urusel grundjustering av både distributionssystem och erglerparametrar i värmepumpen utan att detta märks, förutom på onödigt höga driftskostnader.OM man gör en korrekt grundjustering så förbättrar tanken och termostaterna bara komforten, funktionen och besparingen på marginalen och det är osäkert om det någonsin lönar sig, men om man absolut vill ha termostater i drift till 100% så tycker jag att det är en bra ide att även satsa på en arbetstank då min bestämda uppfattning är att termostaterna i sig nästan garanterar att injusteringen över tid kommer att bli så dålig att det kan påverka värmepumpens livslängd negativt.Den perfekta anläggningen innhåller STAD-ventiler för injustering, rejält dimensionerade radiatorer och stammar, arbetstank, extern cirkpump, termostater och en centralt placerad rumsgivare som är aktiverad och inställd korrekt, SAMT en korrekt grundjustering.Då många inte vill betala vad det kostar så är jag den röst i forumet som vågar säga att allt det där inte behövs för att få till en vettig anläggning, som ger bra komfort, låga investeringskostnader, stor besparing och lång livslängd.ÄVEN om den perfekta anläggningen kanske skulle gå några hundra kronor billigare/år och leva ett par år längre.Sen är det upp till var och en att göra avvägningen.Det är aldrig fel med arbetstank, men ofta inte nödvändigt.
Nej uttrycket idioti är inte länkat till dig som person Då hade jag skrivit det ! Så du menar att jag endast förespråkar en typ av installtion ? Sist du skrev det fick du lite bilder på annat både från mig och oraklet ! Du skriver att du och jag är överens gällande när arbetstankar skall installeras. ,, och varför den ska va där Fel Jag tror du tolkar mina inlägg efter det man kallar Push and Pull I skribent syfte. Klart diskussionen blir löjlig Det har den vart sen den starta för dryga 6 år sen Jag har erbjudit dig på plats besök ! För att få kunskap Jag har erbjudit dig installationshjälp hos din brorson med en produkt ! Skrivit spaltmeter med dem låga kuskaper inom svenska jag har för att försöka. Hjälpa till , Det hjälper inte Så med varm hand lämnar jag över till dig , Massan som läser dessa inlägg får själva sätta sig in i vem som hjälper och vem som stjälper , Dem du får med dig är för mig inget svårt att att övertyga på plats ute hos Kund , med enkel matte och en grundlärda inom naturlagar är det inte svårt att få folk att förstå ,, Hoppas alla får en bra 2017 Och får ni in en installatör som föreskriver arbetstank Fråga honom varför? Ger han en trovärdig förklaring köp den är mitt råd Det gäller både on-off och ja det gäller även inverter Cocacola
Hur justerar jag in min C22x600x1400 i vardagsrummet så jag inte får övertemp i det rummet i det driftsfallet? Ja utan termostat då? Redigering: Styckes indelning
Ja det är ju ett problem. Min termostat bakom soffan vet ju inte vad tempen är i rummet och ska jag ställa in den för att vara fullt öppen vid 21 men stänga vid 22 behövs ju då irpickan och tapen tillsamman med en rumstermometr för att ställa in den och sen göra om det vid ommöblering så jag förstår inte vad den tillför.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med tejpen och det.Håller med, om termostaten inte känner av att det blir för varmt i rummet då gör den ju ingen nytta som du säger.Har du löst övertemp på något annat sätt? Eller det kanske kvittar för dig om det blir varmare än bör i rummet? Brukar du få övertemp i vissa rum?
Som sagt. Märkliga argument.Du maler och maler om dåliga injusteringar. De är ju just vad de är. Dåliga injusteringar.. Oavsett termostater eller tank.Sen säger du att du är helt säker på att <10% av anläggningsägarna inte kan hantera sina termostater samt värmepumpar som argument. Men i nästa mening säger du att den bästa vägen att gå är att justera in systemet, hydrauliskt och på styrsystemet. Grandminutrar, hysterser, ir pistoler tejprullar och annan grekiska. Blev användarna helt plötsligt smartare av att ta bort termostaterna?Jag är nog rätt övertygad att man kan ha en kass injusterad värmepump utan att det märks även utan tank och termostater.Om argumenten ska vara något sånär nyktra så kan man väl utgå från att systemet är justerat? Eller så utgår jag från att användaren är blind och inte ser displayen. Kan bara känna termostaterna... Nej det vore ju som att gripa efter ett halmstrå men utan tummar i argumenten...I mitt fall. Jag gjorde nog exakt som rumsgivaren hade gjort om den skulle ha varit aktiv och detektera kyla. Dvs öka upp framledningen tillfälligt. Även om det skett automatiskt så hade jag haft övertemp i vardagsrummet. Hur skulle jag ha gjort då på "korrekt" sätt? Kan nämna att hydrauliska systemet är justerad. Och jag anser mig ha hittat "min" kurva.Hur justerar jag in min C22x600x1400 i vardagsrummet så jag inte får övertemp i det rummet i det driftsfallet? Ja utan termostat då? Redigering: Styckes indelning
Det är tråkigt att se hur du Rickard förespråkar civikurage och civil olydnad när det kommer till bygglagar, men menar du att jag som installatör också ska strunta i bygglagarna lite godtyckligt som det passar mig?Jag kanske kan köpa vattenrör på biltema utan tryckklassning eller koppla in en vedpanna utan säkerhetsfunktioner, är det seriöst?Är det ok om du anlitar en snickare för att byta ditt tak och han lite efter eget huvud monterar dit lite klenare och billigare takstolar?Ditt resonemang röjer ju vägen för att oseriösa aktörer på marknaden får ett berättigande med hjälp av din raljanta debattstil och dina bergfasta slutsatser som oftast grundar sig i tyckande mer än kunskap, här kan man lätt hitta spaltmeter med orsaker till varför man inte behöver följa BBR vilket är till god hjälp om man vill sälja på en okunnig en skitanläggning. Grattis till att ha hjälpt till att svärta ner en bransch med redan dåligt rykte
Och än en gång, vore jag installatör skulle jag presenetera två olika alternativ, ett billigt utan tank, termostater och extern cirkpump (om systemet i övrigt passade för detta) och ett dyrare med tank, nya termostater och extern cirkpump.Jag skulle förklara för och nackdelarna och jag skulle väldigt gärna sälja den dyrare lösningen då det skulle ge mig mer betalt, större vinst och mindre risk att behöva göra återbesök.Min uppfattning är att de flesta kunderna väljer ett billigare system, om de har förtroende för att den kan fungera bra utan tank och termostater i drift.I min roll som aktiv i forumet ser jag det som min uppgift att hjälpa konsumenterna att få så bra anläggningar som möjligt för den budget de har, och de krav de har.Installatörerna i forumet har från tid till annan en förmåga att bortse från budget. Jag rekommenderar ofta tanklösningar.Och jag erkänner utom omsvep att cocacola är bättre på VVS än vad jag är.
Där vi skiljer oss är att jag inte anser att man måste följa BBR (ibland är det bra med civilkurage, och t.ex. från tid till annan civil olydnad).Jag har också den generella uppfattningen att det är bättre ju enklare man kan lösa en uppgift.
Nja, vänta nu, nu skriver du på mig saker som jag inte sagt.När jag talar om att erbjuda två olika förslag gäller det ju utbyte av befintlig värmekälla, det kan knappast anses vara en större ombyggnad, och då behöver man inte följa BBR.Någon ordning måste det vara även på beskyllningarna mot mig.
Man skall vara rätt okunnig och oerfaren om man tror att termostater i ingjuten golvvärme är ett bra sätt att reglera temperaturen på i ett nytt hus.Det är en skam att vi har regler i BBR som säger att man skall investera i saker som stjälper mer än hjälper när det kommer till komfort, energibesparing och miljö.