0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De som förespråkar termostater har tyvärr inte förmågan att förstå vad det i förlängningen innebär i de flesta fallen.Jag hävdar att det i nästan 100% av fallen innebär att kurvan ställs för högt i värmepumpens styrdator, och det finns många orsaker till detta, resultatet är dock alltid samma, lägre COP på värmepumpen än den skulle haft utan termostater:1. Installatören behöver inte bry sig om injusteringen, tanken gör att värmepumpen fungerar "perfekt" och det är lagom varmt i huset - kunden misstänker aldrig att kurvan är för högt ställd - och den för höga kurvan gör att driften blir dyrare än om man INTE haft termostater då COP blir dålig (3% lägre COP/°C högre temp som värmepumpen producerar).2. Även OM installatören mot förmodan skulle ta sig tid att justera in grundflöden, kurva och parallellförskjutning enligt konstens alla regler så är det ofta ägarna av värmepumpar höjer kurvan eller parallellförskjutningen (Det hjälper ju inte att höja tempen på termostaterna om de bara sitter där som regulator av övertemperatur) om de av någon anledning är frusna EN dag av året.Det innebär i fallet med termostater i drift inget för temperaturen i huset, men det försämrar för all framtid COP på anläggningen då värmepumpen kommer att producera varmare vatten än den behöver, och termostaterna kommer att strypa bort effekt genom att strypa flödet i radiatorkretsen.Just denna punkt är bevisa så många gånger att det inte finns någon tvekan om att jag har rätt, se bara på forumet om luftvärmepumpar, där är det många som klagar på att besparingen är liten med värmepumpar - de kan helt enkelt inte koppla ihop det faktum att de måste stänga av alla radiatorer och låta värmepumpen värma så mycket den kan för att spara mesta möjliga energi...Kör man istället termostatlöst så höjer man parallellförskjutningen om man är frusen någon dag - när det senare blir "normalläge" så kommer det att vara för varmt inne, och man sänker parallellförskjutningen igen - då det inte finns några termostater att vrida ned...3. Inte sällan finns en kombination av ovanstående "problem" i många anläggningar med termostater i drift. Installatören gör inte ett bra jobb med intrimningen, och anläggningsägaren "tror" att de skall höja kurva/parallellförskjutning om de upplever att det är för kallt inne, och i vissa fall finns komponentfel som maskeras av arbetstanken och termostaterna, men som fördyrar driften och minskar livslängden.Cocacola har rätt i att ett korrekt installerat och injusterat system med arbetstank och termostater har en billigare drift än ett system utan termostater och arbetstank i de allra flesta fallen, jag håller med om det.Besparingen jämfört med ett korrekt injusterat system utan termostater och tank är dock så liten att det i princip saknar betydelse, det rör sig om som mest 500 kWh/år i skillnad, oftast avsevärt mindre (50-200 kWh/ år i normalfallet) och i vissa fall blir driften dyrare p.g.a. den extra externa cirkpumpen - även om den kostnaden med dagens energisnåla cirkpumpar börjar vara obetydlig.Det termostaterna och tanken tveklöst gör är alltså att maskera onödigt högt ställd kurva, och vissa vanliga komponentfel (defekta växelventiler och felvisande tempgivare) och en dåligt injusterad reglerdator (För högt ställd kurva, för högt ställd parallellförskjutning och för högt ställd "sommarstopptemp").Samman taget gör detta att tank + termostater ofta (jag skulle vilja hävda OFTAST) innebär en högre driftskostnad då tanken maskerar många av de fel som kan finnas och finns i en värmepumpsanläggning.Ett system utan tank och termostater är mycket ärligare mot anläggningsägaren, är det fel på en komponent, eller dåligt injusterad reglerdator så kommer det utan undantag att bli för varmt eller för kallt inne, och man måste då ta tag i själva grundförutsättningarna för att värmepumpen skall gå med högsta möjliga besparing och bästa möjliga driftsförutsättningar, nämligen korrekta flöden och rätt inställningar i reglerdatorn.Det är alltså skillnad på teori och praktik när det gäller värmepumpar precis som med allt annat i världen.Detta är också skälet till varför jag både håller med cocacola, och INTE.Det är aldrig fel med en arbetstank, men för att driften skall bli billigare så måste exakt samma jobb göras med injustering av flöden och styrdator göras, och även i de fall detta görs är skillnaden i besparing så liten att den i princip saknar betydelse.Visst, på marginalen kan COP öka, och även livslängden, men räknar man ärligt på det hela så är det högst tveksamt att det någonsin lönar sig.Och som förklarat ovan så är det ett enormt hög risk att dessa anläggningar går med dåligt injusterade flöden och styrdatorer med resultat att de har en högre investeringskostnad OCH driftskostnad än en anläggning utan tank och termostater.Men åter igen, i hus med källare där man vill värma på sommaren, eller om man vill ha klinkergolv på toaletten varma hela året, då rekommenderar även jag arbetstank.
Ditt exempel på att du höjt kurvan för att kompensera för en kall dag är rätt typisk, och många av de som har värmepump är så dåligt insatta i hur det fungerar att de aldrig ställer ned kurvan eller förskjutningen igen.Det resulterar i sämre COP.Och nästa gång det är kallt inne, eller de är lite frusna så höjer de kurvan igen, istället för att öka värmen på termostaterna - och så är karusellen igång.Det finns hur många värmepumpar som helst i Sverige som går med urusla inställningar i styren p.g.a. termostater.Därav också rätt vanligt med kompressorhaverier.Tanken kan kanske rädda en del kompressorer, men det förbättrar inte COP om injusteringen är kass, och med korrekt injustering så gör tanken väldigt liten nytta i många system.Att använda termostater på upp till 30% av radiatorerna kan vara OK, men bäst är förstås att göra en grundjustering av flödet som ger rätt temp i hela huset helt utan termostater, sedan aktivera rumsgivaren (då blir det inte för kallt även om det blåser) och eventuellt någon termostat i rum som har en helt annan isolering än resten av huset.Som jag skrivit hundratals gånger så finns det rätt många hus och husägare som behöver termostater i drift, och vill man nödvändigt ha det, ja då rekommenderar jag arbetstank för att skona kompressorn för den "reglerskada" som termostaterna orsakar.
Det är väl knappast termostaternas fel att anläggningsägarna är dåligt insatta?Varför skulle man inte kunna ha en grundjustering fast man har termostater? Jag hajjar inte hur du skriver det. Du skriver som om att bara för man har termostater så skiter man i att justera in systemet? Och nu skriver du igen om att "Tanken kan kanske rädda en del kompressorer, men det förbättrar inte COP om injusteringen är kass"Men då är det ju justeringen som är kass? Blir justeringen automatisk bättre om man tar bort tanken då? Jävla märkligt argument.I mitt fall. Nu har inte jag aktivera min rumsgivare än. Men vi säger att den skulle ha varit aktiv och kompenserat för nedkylningen orsakat av den hårda vinden. Vi säger att jag inte skulle ha haft en termostat i vardagsrummet. Då hade ju vardagsrummet haft en övertemp som heter duga. Hur är den "rätta" vägen att gå här enligt dig?
Ledsen Rickard Dem 23 åren med styr innefattar inte nödvändiga kunskaper som krävs För den sidan jag jobbar på i samma pannrum ! Styr jobbar inte med ventil dim beräkna avspeglingsytor och flöden mmDin bit Rickard är ställdon givare programmering och skapa en reglerkedja Som en VVS ingenjör ritat , Det är den absolut största skillnaden på dig och mig ! Jag som vvsare skapar förutsättningarna och gör dem så kallade advekata Beräkningarna , placerar givare för bästa reglerfunktion , dim pumpar rör Ventiler för bästa regler funktion . Räknar på radiator ytor , Kontrollerar med tillverkare hur en Värmepumps styr fungerar innan jag installerar eller överhuvudtaget är så oförskämd att jag uttalar mig om en produkt utan att kunna eller först vad som händer , När jag gjort det är dina knapptryckningar en barnlek !Varje människa med en normal inlärningsförmåga Klarar att hantera en DUC till en villavärmepump Trimma en värme pump? Det gör du inte i DUC om ska ta upp ett påstående ,,, Det gör man i processen genom att optimera en exakt överhettning ett exakt flöde på KB och VS sida ,säkerställer Max avgiven effekt trimning ! Tvingas du vrida parametrar till bristningsgränsen är värmepumpen fel installerad , det borde heta något annat , typ idioti ! Med tanke på kostnader för installation och försäkring Du stödjer dina VVS kunskaper på 21 år som svagströms sparky Då är det tydligen dag att hänga fram broskpåken Jag är inne på mitt 41 år sen jag fick va med första gången Har passerat 100 000 timmar inom VVS i mitt djävla blåställ Jag bär 7 dagar i veckan , dryga 20 år med jour inom VVS Jag byggde mitt första värmesystem långt innan du ens gått ur gymnasiet När du skriver om dina åsikter som du framställer som fakta Och vilseleder ett helt land och bransch måste det finnas någon som säger ifrån och det blev visst jag . Har också ett önskemål Rickard Ska du skriva att jag påstått. Något eller står för något kan du väll länka till det inlägget , det blir så mycket trevligare då . Cocacola
Alla som är vvsare och jobbar med detta installerar en termostat. Som en Max begränsade ! Det va länge sedan vi förstog att det är inte ett 80-30 system oshuntat från en ved ack vi jobbar med , , Man kan måla upp skräckscenarier med vilket tillbehör som helst , Om man vill det , Jag som vvsare föredrar att se möjligheten med alla dem tillbehör som min bransch ger mig , sen ska man kunna och förstå funktionen och installera efter det ,,, Som vvsare gör