0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innan bergvärmen installerades så brukade vi ligga på 23-35kWh med olja + el (oljepannan stod för merparten av förbrukningen).
Hur många gånger startar kompressorn har dygn? Hur mycket tillskott har använts? Just nu när det är runt noll eller några plusgrader brukar man få flest starter, men det bör inte vara fler än ca 25 per dygn.
Hur mycket olja respektive el gjorde ni av med per år?
LW saknar varmvattenberedare. Hur har du löst det idag?
Tidigare ägare gjorde enl uppgift från mäklare av med 84 000kr/år på olja samt 17 000 kWh el, dock så hade de en satt temp på 24-25C inomhus året om.
Värms den av VP'n eller av el?
En 17kw pump drar enligt specifikation 4,1kWh vid 0/35 och 5kWh vid 0/45.
0/350=temperatur från borrhålet35=temperatur ut från pumpen till husetDu har idag 3/42
Det finns i menyn även "Tillskott" som konstant växlar mellan "Av" och en nedräkning som börjar på 2h, betyder detta att shunten går på/av hela tiden?
Jag blev tillsagd att ha alla radiatorer på max och låta pannan jobba fritt, stämmer detta? Så de enda element jag strypt är 2st som sitter i ett garage, är lite onödigt att elda för kråkorna.
Nej, det behöver det inte betyda. Om det är så att T1 inte har nått börvärdet efter 2 timmar börjar tillskottet gå in. Har börvärdet nåtts under tiden händer inget. Timern börjar räkna ner från 2 timmar igen när pumpen startar nästa gång.
Det stämmer men man måste se till att det inte finns radiatorer som vattnet passerar utan att det hinner kylas av. Det medför att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur och kostar i form av ökad elförbrukning.
Vad var det för temperatur ute när avläsningarna i första inlägget gjordes och var ligger huset?
Då är väl kanske pudelns kärna huruvida det är rimligt med 42.5C ut och 35.2C in från radiatorerna för att uppnå en rumstemp på ca 19C?För jag anar att det du menar är att det enda jag kan göra för att påverka elförbrukningen är att sänka värmekurvan i.e ut temp till radiatorerna?Förutom att titta på driftstiden på VPn såklart, men denna kan jag inte påverka? Eller är det som är kompressorinställningen som finns i meny 1.1 Krets 1 värme?