Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fjällstugan...igen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fjällstugan...igen (läst 2162 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Paroscar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Paroscar
Fjällstugan...igen
«
skrivet:
19 december 2016, 18:46:52 »
Citera
Frågan har varit uppe tidigare och har läst i de trådar som behandlar ämnet kring fjällstuga och värmekälla men inga av deras förutsättningar har riktigt stämt in på mina.
Under vår/sommar kommer vi bygga en stuga (Funäsdalen) på 100kvm platta med golvvärme. Halva överdelen kommer vara loft. Hade tänkt det skulle en vara frånluft men när jag läst är jag inte lika säker. Tex de som haft problem med niben (tror jag det var) om tempen understiger 17 grader vilket gör att man inte kan dra ned temperaturen när man inte är där. Kombinationen frånluft och llvp verkar uppskattat och skulle nog funka kanon på den öppna planlösningen med loft men känns nästan fel att ha i ett nybygge?
Jordvärme går också bort då tomten endast är 1000kvm som annars hade varit intressant då vi schaktar själva och hade kunnat lägga det billigt. Bergvärme överstiger budgeten som jag hade hoppats klara på 100000. Ska jag fortsätta med mina frånluftsprojekt eller ska jag kolla på någon kombination av vattenluft med ftx? Vad tror expertisen?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29714
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Fjällstugan...igen
«
Svar #1 skrivet:
19 december 2016, 19:08:56 »
Citera
Skulle skita i budgeten och ta bergvärme.
Jag kommer själv investera i en sommarstuga om några år och i den blir jordvärme självskrivet.
Det är skitsmidigt, går att köra på underhållsvärme billigt och man kan enkelt få upp temperaturen när det är dags att åka dit.
Grejerna funkar även vid -30 °C ute och livslängden borde överskrida övriga lösningar.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Paroscar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Paroscar
«
Svar #2 skrivet:
19 december 2016, 19:57:43 »
Citera
Var ju inte det jag ville höra men får väl ta det i beaktning
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35370
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
22 december 2016, 09:42:10 »
Citera
Du borde väl klara dig med ca 50 W/m2 i toppeffektbehov.
Till en sån värmepump räcker det med ca 135 meter aktivt borrdjup, eller 300 meter jordvärme (det borde gå få ned på 1000 m2 tomt om man jobbar på det...).
En 1245-6 kW skulle klara 100% effekttäckning. pris ca 52 000 kr på nätet.
Borrningen... kanske 50 000 kr efter ROT.
Sen kröker du väl in allt själv?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Stugvärden
Gäst
Stugvärden
«
Svar #4 skrivet:
06 mars 2017, 19:53:05 »
Citera
Platta, golvvärme och planera att dra ner värmen när man inte är där? En av egenskaperna med just varm platta är att den ändrar temperaturen mycket långsamt och funkar med låg toppeffekt. Luftvärmepump är ju extremt mycket snabbare på att justera och sprida temperaturen, går bra att styra mha mobilen och kostar jämförelsevis väldigt lite att installera. Kanske skall du också ha en mysig kamin att elda i? Golvvärmen hinner då inte justera ner värmen utan det blir fort väldigt varmt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fjällstugan...igen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 633
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Kihlman
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info