Glömde speca att förbrukningen är med död kompressor, så det är ren elvärme. Ventilationen har alltså blåst ut värme till kråkorna.
Detta är förbrukning och månadsmedel temperaturer, så långt tillbaka jag hittade data (NB: upp-och-ner-skala för temp. Lättare att läsa då.):
Ser ut som att kompressorn lade av hösten 2009 (kul att inte upptäcka det förrän nu...). Jag har bara förbrukningssiffror tillbaka till 2006 (och inga temperaturer före våren 2007), men 2006-2008 är mellan 11,7 och 14,5 MWh, snitt 12,8. 3 år är tyvärr lite klent underlag men av det att döma skulle ca 4 MWh/år vara kråkföda.
Min fundering är om LVVP kan ge tillräckligt mycket bättre verkningsgrad för att det ska vara lönt att ventilationen blåser ut sin del till kråkorna.
Det finns förstås kraftigare FLVP som exvis Nibe F750 men de kräver ju också att man drar in ännu mer kalluft utifrån för att VPn ska får något att utvinna värme ur, vilket är ganska okomfortabelt. 30kkr högre pris jfrt med F310 och 3-4 MWh besparing enligt Nibes egna optimistsiffror gör att en starkare FLVP inte känns som ett självklart val.