Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch EHP 6.0 AA  (läst 3801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch EHP 6.0 AA
« skrivet: 13 december 2016, 12:39:24 »
Hej.Hoppas någon har koll därute.Har en Bosch EHP 6.0 AA som har gått bra i 4år (har 3st tll som fortfarande går bra)
Den som felar fungerar och ger värme när vädret är plusgrader.Gasen kollad av 2st olika tekniker båda körde igång värmepumpen och åkte sen.Pumpen går bra fram till att den ska avfrosta (bytt givarna i utedelen efter att felet kom)
Den stannar för avfrostning och man hör att en solenoid slår till och det "brummande som hörs när de avfrostar kör igång och efter cirka 10 minuter så har den bara lyckats avfrosta 10% av ytan.Men då startar yttre fläkten på halvfart men innerdelens fläkt står då still=ger ingen värme.I det läget verkar allt fastna och då stänger jag av efter någon timme.
Avfrostar jag utedelen manuellt med tillsatt värme så börjar hela historien om.Skulle vara kul om den funkade även i minusgrader.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch EHP 6.0 AA
« Svar #1 skrivet: 13 december 2016, 13:41:23 »
Är det fyrvägsventilen som kärvar och inte fungerar som den ska? Kanske prova att köra omväxlande kyla och värme några gånger och se om det fungerar Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad smar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP 6.0 AA
« Svar #2 skrivet: 13 december 2016, 18:05:46 »
Kollar ikväll om det gör någon skillnad.Tack för tipset.

Utloggad smar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP 6.0 AA
« Svar #3 skrivet: 13 december 2016, 23:25:35 »
Tittade på utedelen och den var halvfrostig men när jag startade den så började den leverera värme.
Den gick till avfrostning och jag tycker att avfrostningen skötte sig lite bättre (varmare ute också)
Provade flera gånger att köra den på kyla och det är lite svårt när det är 13 grader i lokalen men tillförde värme till innegivaren och då höjde den varvtalet på innefläkten samt att jag tyckte det luktade "kylskåp" i lokalen.
Svårt att känna vilken temperatur det är på luften när fläkten går för fullt och man har ansikte på 0,5 m ifrån.
Men fick den aldrig att lämna någon värme trots flertalet försök och yttre fläkten hoppar alltid igång och utedelen är avfrostad av kylkörningen dock startade aldrig inre fläkten.Provar imorgon igen.Lätt för andra svårt för mig?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!