Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför bara varmvatten  (läst 3889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ventlinge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför bara varmvatten
« skrivet: 05 december 2016, 19:05:00 »
Hej alla,
Min Thermia 8 TWS 2007 (luft vatten) har fått problem. Den producerar endast varmvatten! Eftersom varmvatten endast används i ytterst begränsad omfattning (sommarhus) så går kompressorn bara i tre - fyra minuter. Därefter stannar kompressorn och omkopplaren (honeywell VC4012) slår småningom över till radiatorvärme. Efter 13-15 minuter när det är dax igen att jobba har omkopplaren redan gått över i läge varmvatten. Och så fortsätter det hela. I sammanhanget kan nämnas att jag haft av omkopplaren och fettat in de rörliga delarna samt exercerat metallpliggen.
Vad göra???

Give me a hand

Ventlinge

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #1 skrivet: 05 december 2016, 19:59:59 »
Är det en Atria?
Läs av UTE, RUM, FRAMLEDNING, RETURLEDNING, VARMVATTEN och INTEGRAL.
Se till att få med värdena i parenteserna med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #2 skrivet: 06 december 2016, 07:14:01 »
Det låter ju som att trevägsventilen läcker värme ut i radiatorkretsen, då uppträder värmepumpen sådär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ventlinge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #3 skrivet: 06 december 2016, 12:05:16 »
Tack Carl N och Rickard för svar,
Det är en Thermia Atria anläggning.
Värdena är vid gång/uppvärmning idag av varmvattnet följande:
ute: 0°
rum: 20°
framledning: 59 (65)
returledning:28 (48)
varmvatten (när kompressorn stannade) 44°
integral: -97
brine ut: 5°

Är det ok att varmvattnet ej värms till mer än 44° (när ej patronen går in för legionella) ?

I min manual finns ingen förklaring till markeringen VL på displayen. Vad betyder markeringen månne?

Hälsar Ventlinge

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #4 skrivet: 06 december 2016, 13:24:57 »
Villa kanske? Det är i alla fall den inställningen du ska ha på en villapump.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #5 skrivet: 06 december 2016, 13:52:45 »
VL är det vanligaste systemet med växelventil och inbyggd tillsatsvärmare. Det kan producera värme och varmvatten med både kompressor och tillsats.

D används med Duo-pump och producerar både värme och varmvatten med kompressorn. En extern tillsats (oljepanna, elpanna, fjärrvärme etc.) ersätter den inbyggda tillsatsvärmaren för värmeproduktion. Den inbyggda tillsatsvärmaren måste kopplas ur, så toppvärmning (legionella) av varmvatten måste ordnas på annat sätt (elpatron i vvberedaren eller på framledningen till vvberedaren).

VLD används med Atria eller Atria Duo tillsammans med en extern tillsats (ofta en fastbränslepanna). En extra växelventil sitter efter den externa tillsatsen. Den inbyggda växelventilen spärras med flöde mot värmesystemet.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #6 skrivet: 06 december 2016, 18:25:58 »
Tack Carl N och Rickard för svar,
Det är en Thermia Atria anläggning.
Värdena är vid gång/uppvärmning idag av varmvattnet följande:
ute: 0°
rum: 20°
framledning: 59 (65)
returledning:28 (48)
varmvatten (när kompressorn stannade) 44°
integral: -97
brine ut: 5°

Är det ok att varmvattnet ej värms till mer än 44° (när ej patronen går in för legionella) ?

I min manual finns ingen förklaring till markeringen VL på displayen. Vad betyder markeringen månne?

Hälsar Ventlinge

Om de värdena kommer under drift är det nog antingen ett tempgivarfel eller CP-fel, du har 31 °C :dt: på Fram/Retur. Okvalificerad gissning från min sida är CP-problem, det skulle förklara varför vv inte når över 44 °C då pumpen stannar på HT-givaren innan vv är riktigt uppvärmt.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #7 skrivet: 07 december 2016, 14:07:25 »
Min gissning är att cirkpumpen på värmebäraren har lagt av.
Det blir lite självcirkulation vi VV-laddning som gör att den klarar ladda VV-temp till typp 44 °C sen stoppar den på driftpressostaten.
Nån värme till huset gör den inte eftersom det varma vattnet ligger kvar i rören närmast värmepumpen och påverkar givaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ventlinge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #8 skrivet: 07 december 2016, 20:58:24 »
Hej alla,

Jag kollar cirkpumpen på värmebäraren och återkommer.

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför bara varmvatten
« Svar #9 skrivet: 04 april 2017, 20:16:10 »
Hej.
VL system på Thermias värmepumpar betyder att el-tillsats kan göra både värme och varmvatten.
D system som är det andra valet innebär att man har en extern tillsats för värme alltså den kan inte göra varmvatten med extern tillsats.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!