Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem  (läst 5205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lindba

  • Gäst
Lindba
Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« skrivet: 01 december 2016, 21:29:34 »
Tjenna!

Utedelen värmer upp varmvatten riktigt snabbt, MEN när det slår över och ska värma upp elementvatten så börjar utedelen gå på lågeffekt. De kan ta ca 2 timmar innan den når beräknadframledningstemp, som medför att gradminutera går upp till -800 och då slår elpatronen in och det är bara 0gradigt ute.

Nibe F2120 8 kW + VVM 325 samt Utomhusgivare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #1 skrivet: 01 december 2016, 22:31:53 »
Hej!
Kolla meny 5.1.23?
Tror den bör vara inställd på"Auto"?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Lindba

  • Gäst
Lindba
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #2 skrivet: 11 december 2016, 10:18:39 »
Hej! Ja den står på Auto.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #3 skrivet: 11 december 2016, 17:52:07 »
Låter som nån form av kommunikationsproblem mellan enheterna, jag tror du måste vända dig till ett serviceombud med detta.
Utedelen ska givetvis brassa på för att räkna bort gradminuterna, men innerdelen skickar av nån anledning inte korrekt styrsignal för detta.
Prova annars att logga med en USB, se till att få med så mycket kompressorinformation som möjligt i loggen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lindba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #4 skrivet: 11 december 2016, 20:11:42 »
Hej! Har haft installatören ute igen och byt kommunikationskabeln och det har inte hjälpt. Kör med Nibe uplink så bifogar en bild hur utedelen jobbar. Utedelen kommer max upp i 80hz (Kompressorfrekvens) och 120hz ska vara max enligt Nibe själva.

« Senast ändrad: 11 december 2016, 20:28:26 av Lindba »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #5 skrivet: 12 december 2016, 07:51:21 »
Den reglerar helt klart frekvensen upp och ner.
Kan du få in gradminutrarna och laddpumpens %-tal i samma bild?

Kondensor fram ligger mycket högt, detta begränsar säkert frekvensen.
Min gissning är att du har flödesproblem mellan inne och utedelen.
Jag kan också tänka mig att om laddpumpen går på max men :dt: blir för hög så begränsas kompressorns effekt?
Kolla smutsfilter och att det inte är luft i grejerna mellan innerdel och utedel.
« Senast ändrad: 12 december 2016, 07:55:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lindba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #6 skrivet: 12 december 2016, 17:21:10 »
Tack för att du tar dig tid Carl.

Allt är ordentligt luftat. Gjorde en liten test hemma, ang när den värmer varmvatten. Då kommer den utan problem upp i 60-63grader i framledning mellan ute och innedel.

Bifogar en ny bild.

http://www.forumbilder.com/image/Ehk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #7 skrivet: 12 december 2016, 20:02:13 »
Bra, kan du zooma in lite på en dag då det är problem?
Ser ut som att runt 8-9 december går gradminutersräknaren flera gånger går ner under minus 1500.
Värmebärarpumpen går då inte på max, och kompressorfrekvensen är inte heller uppe på max.
Kondensor fram är svår att se men på första bilden ser jag att den samtidigt inte heller går så jättehögt?

Sen går det inte att jämföra med varmvattenladdning, då den värmer varmvatten behöver den troligen inte maxa frekvensen, det går antagligen bra ändå att få upp VV-temp.

Men problemet kan vara att Nibe konstruerat sin innerdel knasigt, laddpump och värmebärarpump sitter parallellkopplade och konkurrerar om samma flöde när värmepumpen värmer huset.
De borde varit seriekopplade så att de inte drar åt var sitt håll.
Misstänker att om flödet i värmebäraren begränsas (klena rör, termostater mm) så får man just såna här problem.
Det du kan göra är att öppna upp fulla spjäll överallt, inget får begränsa flödet, och testa?
På bilden ser man felkonstruktionen, hur fan tänkte den som gjorde detta? ???
Värmebärarpumpen (markerad med rött) borde suttit före T-kopplingen, inte efter.  nono
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Fredrikbrönnestad

  • Gäst
Fredrikbrönnestad
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #8 skrivet: 13 december 2016, 10:08:46 »
Spännande läsning med många fel! Max frekvens är 80 hz för 2120-8. Dock är max frekvensen olika för de andra storlekarna -12, -16 och -20. Kan tänka mig att svaret 120 hz kom för 2120- 12 eller -20. Beträffande pumpens placering är den helt riktig för applikationen. Carl N du verkar inte riktigt ha koll på funktionen! Den pumpen GP6 även kallad startar när värmepumpen gör varmvatten för att cirkulera värmesystemet och kunna räkna GM, när sedan VV behovet är klart stannar pumpen. Denna funktionen minskar även knäppningar i systemet när växling ifrån VV sker till värme. Så pumparna arbetar inte emot varandra!!! Hade den suttit där du förespråkar hade den orsakat ett ökat tryckfall i kretsen och ökat drivenergin för pumparbetet.

Utifrån den informationen som finns här verkar du behöva mer effekt än vad värmepumpen kan ge eftersom den går upp till 80 hz och det är max. Sen kan det finnas begränsningar som gör att den inte varvar upp till 80 hz vid vissa tillfällen, men det finns ingen sådan information här. Det du spontant kan göra är att sänka DUT i meny 5.1.14 till -15, gissar att du har den högre. resultatet är att du får mer effekt vid given utetemperatur, (högre frekvens). Men om värmepumpen är för svag kommer GM ändå att nå under start av tillsats.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #9 skrivet: 13 december 2016, 10:36:43 »
Hehe, det som inte går att läsa sig till i manualen är lite svårt att hålla koll på.
Saknar de äldre manualerna som beskrev arbetssättet hos grejerna.

Lindba, hur stort och gammalt hus värmer du med denna värmepump?
Och kan du zooma in en period där man lite tydligare ser fenomenet att gradminutrarna inte hänger med?
« Senast ändrad: 13 december 2016, 10:45:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lindba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 8 kW + VVM 325 framledningstemperatur problem
« Svar #10 skrivet: 13 december 2016, 17:15:52 »
Problemet löst

Fredrikbrönnestad: Efter att jag har pratat med 4 stycken på Nibe så är det rätt som du säger. 80hz, (3 styckar har sagt 120hz)

Installatören och en person av dom högre hönsen på Nibe har räknat ut behovet av mitt hus allt verkar stämma enligt uträkningarna. Att använda en F2120 -12kW istället skulle kosta mer för mig om man ser det på helår, kostar mer att driva runt på vår/sommaren då all effekt inte behövs vilket är sant.

Ändringen vi gjorde pga av den höga luftfuktigheten på Gotland var att vi fick ändra på Kompressorkurvan.

Anledningen till den höga -gradminuterna på 1500 var pga av att elpatronen var avstängd när det var ca 5-7 minus.

Nu återstår det att se vad totala kostnaden blir för ett helt år :)






« Senast ändrad: 14 december 2016, 16:34:07 av Lindba »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!