Har i några dagar funderat på att sätta in en LLVP i vårt hus. Jag har försökt läsa mig till vad som är bästa placeringen, men blir inte riktigt klok. Vårt hus är välisolerat, litet värmebehov, men har inte en speciellt öppen planlösning mer än mellan vardagsrum och kök. Mellan hall och vardagsrum/kök är där ett valv ca 130 cm brett likadant mellan "tvätt" och kök. Det är öppet upp till andra våningen hela utrymmet över hallen och "genväg/garderob".
En fundering (min favorit) har varit att placera innedelen på väggen till vänster (Sällskapsdel) i det stora rummet, då skulle luftströmmen främst blåsa mot köket och ta vägen mot sovrummen. Utedelen skulle då kunna placeras fördelaktigt i sydväst långt från våra sovrum.
En del värme skulle antagligen även ta sig upp på andra våningen genom valvet!
Det andra mer tråkiga alternativet skulle vara att sätta den över dörren i hallen, då skulle förmodligen mycket mer av värmen sticka upp för trappan och värma övre plan samtidigt som luftströmmen leds in i vardagsrummet och sprider sig runt till tvätt och sovrum. Utedelen hamnar då i ständig skugga utanför kontoret nära sovrumsväggen...
Oavsett lösning så kommer vi antagligen att sätta radiatorer i sovrummen och ha golvvärme på badrummet. En framtida lösning är även att kanske köpa en frånluft-VP och på så sätt sänka vattenuppvärmningskostnaderna.
Frånluften suger ju dessutom ut luften framförallt i det högra hörnet, kök, bad och tvätt. Det kanske ställer till med mer än vi tror?