0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sista, tror jag, fråga bara, vad är det som nollställer tillskottstimern? Jag har senaste timmen kontrollerat den och returtempen då pumpen nu går. Och med jämna mellanrum nollställs tillskottstimern även om inte stopptempen uppnåts. Det verkar som den nollställs när returtempen går upp, kan det stämma?
Så min fråga är nu hur jag på bästa sätt komma till rätta med detta? Handlar det bara om att förlänga tiden för tillskottstimern?
Efter att ha kollat på returtemperaturen några gånger när pumpen gick idag, då det är ca - 8, utan tillskott kändes det inte som att den orkade få upp temperaturen utan tillskott. Temperaturen skönt sakta hela tiden. Sen gick tillskottet in och nu går det på 100%, 6kW.Så stänga av elpatron känns inte helt bra, men ställa ner den till 3kW kan jag ju prova. Kollade också trycket i systemet och det såg bra ut. Dock kan där ju finns luft, kanske kan vara en idé av avlufta,kan det hjälpa?
Nåt larm har inte gått och vi har inte förbrukat en massa varmvatten så i det här fallet är det nog bara att den inte hinner med på 3kW.Och i och med att jag redan ställt ramptiden på max, 60min, så har jag ju bara alternativen att ställa ner elpatron till 3kW eller acceptera läget. Frågan är väl då vad som är energieffektivast, för pumpen lär väl gå kortare tid med tillskott om 6kW går in än om bara 3kW körs.
Frågan är väl då vad som är energieffektivast, för pumpen lär väl gå kortare tid med tillskott om 6kW går in än om bara 3kW körs.