0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det 17000 kWh/år bara för själva uppvärmningen inkl. varmvatten eller är det total elförbrukning i huset? Beror ju delvis också på var i landet det ligger? Själv har jag en NIBE 310P med 360P-kompressor (650 W) och en LLVP på nedervåningen samt en till på övervåningen. På vintern använder jag nästan enbart den på nedervåningen för att bidra till uppvärmningen men på högsommaren går den andra på övervåningen för kyla på kvällar och nätter. Därutöver ett garage med förråd som värms av ytterligare en LLVP till omkring 9 °C på vintern. Avfuktare i krypgrunden som drar ca 750 kWh/år. Total sammanlagd elförbrukning ca 12.000 kWh/år. Enda nackdelen som jag tycker att det "knäpper" lite grann i LLVP innerdel när de avfrostar på vintern.
Ok, ja totalt 23.000 kWh/år som tidigare ägaren hade är relativt mycket för ett hus på ca 160 kvm byggt på 90-talet. Det mesta av hushålls-elen blir till värme i huset och 360P ger en besparing i storleksordningen 8.500 kWh/år. En el-radiator i förrådet kan dra mer än man tror beroende på låg isolerings-standard men är det inte så stort borde det stanna på max 1.500 kWh tycker jag. Bruttobehovet av uppvärmning i huset hamnar då på ca 24.000 kWh/år med 6.000 kWh/år hushålls-el. En LLVP kan absolut spara en hel del elförbrukning. Luft-vatten-värmepump kan också vara ett alternativ som sparar mer men det blir en högre investeringskostnad. Möjlig att docka till 360P på ett par olika sätt.