Hej alla,
Jag heter Janne och bor i Stockholm, i sommar har jag byggt ett uterum på våran altan. Från början tänkte jag bara köra med elvärme, men vi trivs så bra där och vi utnyttjar det fortfarande trots kylan. Så nu funderar jag på att installera en LLVP för att kunna vara där året runt, de kallaste månaderna så sänker vi värmen och det behöver medelhasväxterna också. Sä det blir lite annorlunda mot andra, när det är som kallast och folk krämar på, då kan jag tänka mig att gå ner på underhållsvärme.
Rummet är 7,5 långt och 3,5 m brett, golvet, långsida och kortsida vetter mot uppvämt hus. Vi har glasväggar 0,64 W/m2K och kanalplastak 1,1 W/m2K, det blir sammanlaggt ca: 45 W/m2K(27*1,1 + 24*0,64).
Vad ska man köpa för typ av pump till rummet ovan beskrivet?
Som alla villa man att den ska vara ekonomisk, tyst och bekymmersfri.
Ska man köpa en liten för den blir både tyst och ekonomisk eller en större som går på halvfart för den blir också tyst och inte så ansträngd. Eller ska man ha en hightec eller kommer jag göra av med för lite energi så det blir inte lönsamt. Eller är det en slitvarg som gäller för mycket här handlar om haverier och garantier.
Frågorna är många, hur skulle du göra eller vad skulle du gå på eller installera?
/Janne