Hej,
Jag har en 1245 12 kw med enrörssystem och separat system till garage med golvvärme. Jag har haft problem med dåligt flöde hela tiden i radiatorslingorna. Jag har haft alldeles för många starter sen jag installerade den. Då pumpen var ca ett år gammal så installerades en 300 liters volymtank, det hjälpte lite men inte tillräckligt. Nu har jag ändrat om volymtanken till en arbetstank, så nu är starterna betydligt lägre. Borde ha gjort det på samma gång som vp installerades. Jag har haft gradminuterna på -110 men har höjt nu till -90. Men nu återstår samma problem som förut d.v.s flödet i 3 av 5 slingor är för dåligt, i 2 slingor så är delta ca 10 grader och i 1 slinga ca 12 grader. Då det är ett par minusgrader ute eller varmare så stannar pumpen på hysteres. I samband med att arbetstanken installerades så testade rörmokaren att ta upp en slinga i gången för att kontrollera flödet. Han sade att flödet var som det brukade vara i enrörssystem med dessa rör som vi har, tror att rören är 10 mm. En 40w energibesparande pump installerades för radiatorkretsen, jag har den på max hela tiden. Delta var ungefär samma förut då vp:s cp skötte flödet till radiatorerna. Nu funderar jag om jag skulle byta till en 60w cp för att få bättre flöde, vad tror ni om det?
Mvh
Anders