Detta är kanske en helt knasig fråga, eller fullt möjlig, era ideer & synpunkter tas imot tacksamt.
Har en 6kw poolvärmepump ståendes vintertid. Min fundering är om det är möjligt att andvända den vintertid, mot kanske en aerotemper
eller liknande med öppen vattenslinga & cirkulations pump.
Några problem som jag tänker mig.
En poolpump antar jag i grunden är som vilken annan pump som helst, men skulle den klara vintervädret?
Temepratur styrningen i pumpen, bygger ju på vatten temperatur, i vilken pumpen kommer uppnå relativt snabbt i ett sånt pass litet system. Men vad händer om samma givare mäter luft? Hur ser & sitter givaren i en sån pump? Skulle det va möjligt att styra den givaren mot omkringliggande luft ist, om den är möjlig att flytta givaren vintertid tex? Temp området är 5-34 grader om jag inte minns fel.
Eller går det att styra temp externt på nått annat sätt till en sån pump?
Vad skulle kunna hända när pumpen igentligen inte vet vatten temeraturen. Sitter det separat överhettningsskydd, eller går det på samma givare?
Tänker om pumpen blir överhettad på nått sätt?
Sen är det styrningen av värmefläkt & cirkulationspump, som troligen kan bli lite problematisk om man inte vill göra för stora ingrepp i pumpens egen el styrning,Men i det fallet skulle man kunna offra att dom går konstant kostnadsmässigt.
Detta är en fråga om det på nått relativt enkelt & ekonomiskt sätt går att andvända sig av poolpumpen vintertid till annat än poolen.
Vad tror ni experter?