Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Koppla bort konstigt dragen slinga
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Koppla bort konstigt dragen slinga (läst 2481 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rimbox
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Rimbox
Koppla bort konstigt dragen slinga
«
skrivet:
13 november 2016, 17:42:14 »
Citera
Har en bekant där hela huset är uppvärmt med vattenburen golvvärme.
Det finns även en veranda som är dåligt isolerad som även den har golvvärme dragen. Att värma upp detta är som att dela för kråkor. Tankarna går nu att i att koppla förbi denna slinga.
Tanken är att koppla loss båda slangar, spola ut vattnet och sätta en liten stum som gör att vattnet vänder istället för att cirkulera i golvet på verandan.
Vad är viktigt att tänka på här, främst för att inte golvet ska frysa och slingorna gå sönder.
Är det en bra idé?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 31144
Karma +22/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Koppla bort konstigt dragen slinga
«
Svar #1 skrivet:
13 november 2016, 21:27:58 »
Citera
Har du ett eller 2-rörsystem?
Kopplar du ihop ett 2-rörsystem så kortsluter du flödet.
Slingan i golvet måste fyllas med glykolblandning.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rimbox
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Rimbox
SV: Koppla bort konstigt dragen slinga
«
Svar #2 skrivet:
14 november 2016, 08:42:20 »
Citera
Osäker på vad som räknas som 1 eller 2 rörs.
Vad jag förstått det som är det 1 värme ut och 1 retur.
Dom två rören till höger är dom som går ut dit jag vill koppla förbi.
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2950
Karma +6/-2
torbjorn_forsman
SV: Koppla bort konstigt dragen slinga
«
Svar #3 skrivet:
14 november 2016, 08:54:12 »
Citera
Alla slingor ser alltså ut att vara kopplade parallellt. Då ska den bortkopplade slingan inte byglas förbi, utan plugga anslutningarna till fördelaren och lämna slingans rörändar öppna istället. Blås ur vattnet ur slingan med tryckluft så den blir helt torr, så är den frostsäkrad utan att du riskerar söl med glykol någonstans.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 31144
Karma +22/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Koppla bort konstigt dragen slinga
«
Svar #4 skrivet:
14 november 2016, 10:37:21 »
Citera
Hmmmm....
Jag vet inte om jag skulle lita på att det blir helt torrt om man blåser med tryckluft.
Blir det kvar en skvätt vatten så kommer det frysa sönder.
Men du ska helt klart plugga kopplingarna vid fördelaren.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Koppla bort konstigt dragen slinga
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2875
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info