0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Väldigt gammal tråd men du kanske har notifiering på så du ser min fråga Rickard. Jag har märkt att jag har lite hög diff för min gamla pump (9 grader) som troligen är pga lite dåligt flöde. Detta gör också att den kommer väldigt nära, och ibland triggar, tvångsstyrning. Vad är bästa sättet att lösa det? Finns ju i alla fall ett par alternativ:1. Öka hysteresen ett par grader (är på standard 7 idag).2. Öka flödet. Alla radiatorer är öppna men cp står på tvåan så skulle kunna öka till trean.3. Något annan bättre lösning??Gjorde bara ett snabbtest av alternativ 2 och då gick ju delta ner till 7-8 och marginalen till hysteresen blev större men man belastar ju pumpen mer och drar mer ström men det kanske den skall tåla? Den har ju bara gått 24/7 i 16 år
Som sagt, se den där "hysteres" som en skyddsfunktion, om du gjort vad du kan i övrigt för att optimera ditt system så kan du ställa hysteres på 17 grader, den skall EGENTLIGEN aldrig störa regleringen.
Hysteres på 10 räddar mig när VPn får för sig att köra en VV-laddning vid svinkyla.Vid -30 så orkar min pump precis att beta av integralen och finns det då ett VV-behov kör den VV i nästan en timme. Eftersom integralen är 0 och pumpen inte räknar på integralen när den gör VV så gör den det i lugnan ro i tron att det inte behövs värme till huset. När sedan VV-körningen är klar så har FL sjunkit så mycket att den startar direkt på hysteres. Hade den inte gjort det skulle den ha räknat integral i kanske en kvart till innan den har startat på integralen. Då har tempen redan sjunkit c:a 2 grader inomhus...
Skrämmande är väl mer din okunskap gällande reglering.Jag har jobbat med det här sedan 1984 så jag har varit inne i en del fastigheter/villor under den tiden och både med olje/ved/el pannor och nu sedan 12 tillbaka med värme pumpar och under dessa år har jag aldrig varit med om en fungerande termostater skulle göra styrningen katastrofal ,men vanlig mer är att en termostat slutar fungera så man springer och skruvar på radiatorventilen exempel frun tycker det är och gubben ökar värmen men så fungerar det väl hemma hos dig med?Jag menar du skriver ofta att du ändrar på kurva ofta när det blir för varmt eller kallt?Är den styrningen du är ute efter?Man ska inte hålla på med att ändra kurvor stup ikvartet utan man ska justera värmen från grunden så du slipper höja/sänka kurvan.PS Läs på om hysteres istället om hur det fungerar.
Så vad är ditt konkreta förslag i detta fallet? Jag har inget problem vare sig med min fru eller med värmen utan önskar bara att pumpen inte går över till tvingad styrning då huset får en "integralskuld" som ger större variationer än vad det skulle behöva. Detta är inget problem men tanken är ju att pumpen skall jobba med integralstyrningen i normal fall.
Din värmepump räknar ner integralen om du har ett värmeöverskott under varmvatten produktion men har du ett värmeunderskott stannar integralen under varmvattenproduktion.