Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
EcoAir 107
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: EcoAir 107 (läst 1664 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
AliceCage
Gäst
AliceCage
EcoAir 107
«
skrivet:
07 november 2016, 23:15:55 »
Citera
Hej på Er.
Har sedan snart 8 år en EcoAir 107 dockad mot en ecoel 1550 som har rullat utan avbrott i snart 8 år. Sedan förra senvintern har EcoAir dock visat tecken på att vara på väg att ge upp. Vi har -2 idag och den klarar med nöd och näppe asa sig upp till 44-45 grader. Förvisso klarar sig framledningen på detta men det lär väl inte varmare framöver. Har kört samma inställningar i flera år utan konstigheter och inga förändringar på system i övrigt heller. Huskur an är ställd på 50 grader utan förskjutning. Drog igång en extra VV och lät gå i 2 timmar utan att förbruka ngt vv för att se hur den reagerade, men inte en grad över 45 lyckades nedre pannan komma upp i. Hetgasen ligger och pendlar mellan 97-105 men den kommer som sagt inte över 45 grader. Är den helt enkelt slut som artist eller behöver sen ngn slag service ?
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
SV: EcoAir 107
«
Svar #1 skrivet:
08 november 2016, 21:34:57 »
Citera
Hir ser VPin/ut ut? Om hetgasen är varm men inte vattnet värms så kan det vara så att den antingen låst sig i avfrostning, eller att backventilen gett upp så att hetgasen inte går ut i kondensorn.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
AliceCage
Gäst
AliceCage
«
Svar #2 skrivet:
08 november 2016, 23:18:12 »
Citera
Just nu ligger den på 41/46 med en hetgastemp på 103 grader
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #3 skrivet:
09 november 2016, 00:03:09 »
Citera
Det verkar inte vara nåt fel på själva VP, kompressorn som tuffar på med avgiven värme(DT 5gr). Gissar på dåligt flöde igenom kondensor på grund av igensättning(dåligt flöde på LP).Du får inte ut möjligt effekt, pumpen verkar att stagnera. Borde gå att testa tillfälligt med att höja flöde på LP(laddpumpen I-III) i EcoEL under.
Annars, vist en helt del som kan krångla och innan man ropar på yrkesfackenshjälp? Hur mycket klarar jag själv med hjälp av forumet?
Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #4 skrivet:
09 november 2016, 13:28:45 »
Citera
Om diffen in/ut är +5 vid -2 ute så verkar den gå som den ska, så då försvinner värmen nån annanstans.
Höjer man farten på laddpumpen så sjunker diffen, vattnet värms mindre.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Alicecage
Gäst
Alicecage
«
Svar #5 skrivet:
09 november 2016, 21:28:37 »
Citera
Så Mao så är det ingen större poäng att höja hastigheten på laddpumpen.
Att värmen skulle börja "läcka" känns inte som en trolig teori heller.
Kan det vara dåligt med gas i den jäkeln ?
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #6 skrivet:
09 november 2016, 21:53:28 »
Citera
Om du höjer farten på laddpumpen så sjunker diffen.
Vad ligger börvärdet på i nedre tanken?
Har någon ändrat fart på radiatorpumpen månne?
Loggat
AliceCage
Gäst
AliceCage
«
Svar #7 skrivet:
09 november 2016, 22:16:39 »
Citera
Just nu kör den en 55-graders historia så börsvärdet är således 55
En diff på 6 grader 41-47 o en hetgas på 110 grader. Nedre pannn ligger
På 46 grader o har stått o tuggat där i ca 90 min. Vi har -2 just nu
Sänkte kurvan något igår för att se om den klarar sig ngt bättre.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #8 skrivet:
10 november 2016, 10:31:10 »
Citera
Den värmer vattnet 6 grader, så enda förklaringen till att tempen i tanken inte stiger är att du samtidigt tömmer tanken på värme i samma takt som det förbrukas. Har ni höjt temperaturen inne? Ändrat termostater? Ändrat farten på radiatorpumpen?
EcoAir har bara en enda funktion, och det är att värma det vatten som strömmar igenom 5-7 grader, och det gör den ju uppenbarligen. Allt annat handlar om EcoEl, radiatorsystemet och förbrukning av VV. Har du kollat att det inte läcker VV nånstans?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
EcoAir 107
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 918
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info