Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kalla element
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kalla element (läst 2361 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
steneman
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
steneman
Kalla element
«
skrivet:
07 november 2016, 20:31:26 »
Citera
Jag bor i lägenhet med kalla element pga snål hyresvärd samt inkompetent och arbetsskygg förvaltare. Nu har jag tröttnat på att komplettera med egen betald elvärme.
Bifogar jpg. på radiatorventilen som inte har termostat utan bara handratt (Uponor Vario B Handratt WGF). Modellen på reglerventilen har jag inte lyckats identifiera då jag sökt sökt på Uponors och Danfoss hemsidor, kanske är den utgången.
Fråga: Hur kan jag maxa inflödet, någon rörlig del på ventilen utöver piggen verkar ju inte finnas?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7765
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Kalla element
«
Svar #1 skrivet:
07 november 2016, 21:16:05 »
Citera
Sitter det inte instrypningsventiler på returen från elementen, hur varmt har du i lägenheten?
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
steneman
Nybörjare
Karma +0/-0
steneman
«
Svar #2 skrivet:
07 november 2016, 22:22:32 »
Citera
Nej, det finns ingen instrypningsventil vad jag förstår. Temperaturen ligger runt 18° vid 2-10° ute, vid ordentlig kyla blir det dock sprutt i systemet vilket väl innebär att värmecentralen (kurvan) inte är optimalt inställd. Lägenheten ligger överst i fastigheten.
Bifogar jpg. på returen.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7765
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
07 november 2016, 22:57:06 »
Citera
Under muttern sitter det troligen en ställskruv, skruva in den så minskar flödet, ut så ökar flödet. Sedan måste ju även temperaturen vattnet i framledningen vara varmt för att det ska bli något bättre. Är elementet lika varmt både på nere som uppe.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
steneman
Nybörjare
Karma +0/-0
steneman
«
Svar #4 skrivet:
07 november 2016, 23:27:14 »
Citera
På ett av elementen finns en skruv på returen under flera lager färg, vågar man röra denna då systemet inte är avtappat? -Då elementen är ljumma är det oftast samma temp uppe som nere, däremot varmast uppe då värmen kommer i samband med köldknäpp. Till saken hör att andra i huset klagat på värmeproblem.
Är det någon i forumet som har erfarenhet av radiatorfläktar? För att dessa ska ge effekt krävs väl att elementen är minst 30 ° för att varmluft ska kunna skjutsas runt. I Sverige säljs fläktar under märkena Elementfläkten och Radiatorfläkten. Några erfarenheter?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36178
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
08 november 2016, 07:14:32 »
Citera
Verkar ju som att "husvärme till" är för lågt ställd om tempen inne stiger med fallande utetemp.
När det gäller fläktar tror jag en helt vanlig bordsfläkt som får blåsa mot radiatorn ger minst lika bra effekt som en elementfläkt, speciellt på den typ av enkelpanel som du har.
Hota med kommunens miljö och hälsovårdsnämnd, de kan se till att ni får tillräckligt varmt.
Om det inte hjälper (eller kanske ändå) kontakta dem så de får göra en utredning.
Jag skulle nog inte skriva i ett system som var så gammalt, i värsta fall kan det börja läcka, och det måste ju anmälas, blir liiite svårt att förklara...
Om du inte kan fixa läckan själv i alla fall.
«
Senast ändrad: 08 november 2016, 07:16:04 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kalla element
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1854
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
theFrog
nisse175
JoA
FredrikJonsson77
Valiant
Jockern
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info