0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skall installera en ny frånluftsvärmepump, idag värms huset med direktverkande el, braskamin och frånluftsvärmepump för varmvattnet (ej fungerade). Eftersom vi precis flyttat in har vi endast föregående ägarens energiuppgifter att gå på, totalt 13000 kWh/år för 1 plans på 125 m2 enl eon. Frågan är alltså skall man passa på att installera en 200P och på så sätt få användning för det tilluftsvärmeaggregat som finns installerat i ventilationssystemet men aldrig varit inkopplat (antagligen pga att förra pumpen saknade radiatorkrets)?Merkostnaden blir ca 10 000:- för pumpen + rördragning (kan göras på vinden) till tilluftsaggregatet.IVT 590/550 kan också vara ett alternativ, har någon bättre/sämre erfarenhet av dessa?HälsningarTonny
Jag har också ett hus med direktverkande el. 112m2 markplan och lika stor källare.Jag satsade på en 200P och en fläktkonvektor. Om det inte är lägre än 7+grader (kanske 8 ) klarar jag värmahela huset enbart med Fightern.Om det blir kallare eldar jag i en insatskasett i den öppna spisen, eller låter elementen dra igång (står på 20 grader).Förra året slog jag rekord med 9960kWh. Prognsosen pekar på 12-13000 i år.För att få ner ventilationen vid riktigt kalla dagar har jag monterat en variator till fläktenså att jag kan sänka luftflödet.Jag är stormnöjd, 200:n har funkat perfekt."Hej!Jag funderar på att skaffa 200P men räcker den alltså till när man har:-fläktkonvektoroch-tilluftsaggregatoch-varmvattenJag har 123m2 boyta, och till mig har Nibe sagt att den är för klen."