Har efter åtskilliga timmar av sökning på detta forum och inte hittat någon tråd som stämmer med min fråga, bestämt mig för att starta en egen tråd och hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag är lite orolig för att mitt nyligt borrade hål till bergvärmen är för kallt.
Beställde i Januari 2015 installation av ett bergvärmesystem (pellets tidigare) och i början på april så kom dom och installerade en Nibe F1245. Jag beställde även ett 200 meter hål. men efter 163 meter så gick borrkronan av och alla försök att få upp den misslyckades. Då ger firman som borrade mig valet att borra ett till hål på 40 meter och jag står för ytterliggare foderrör (18 m) eller nöja mig med befintligt hål då han anser det vara tillräckligt. Vi kommer efter lite argumenterande överens att nöja oss med befintligt hål och ifall det inte skulle räcka nästa vinter så kommer dom och borrar nästa utan extra kostnad.
Idag har vintern varit här i ca en vecka med hela dygn på minussidan (-5 i snitt) och kb in har gått från +4 till -0,5 med 2,7 graders skillnad på kb in/ut. Är det rimligt på ett så nytt hål? Det är ju bara början av november så vintern har ju bara börjat.
Lite övrig info:
Bor i Ångermanland, aktivt hål 160 m (3 meter från ytan), Han som borrade sa att det var mycket sprickor i berget vilket tydligen var bra. I övrigt värmer den huset bra och jag har inte gjort några inställningar förutom ändrat på tempen till -2 och kurvan till 8 i våras. Håller på att logga via usb i nuläget och kan lägga till senare om någon har lust att ta en titt.
Tacksam för hjälp.