0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det 50 avloppsrörfrån duschen idag? Annars kommer förstrypningen öka risken för stopp. För ett problem du har är att din lösning är inte typgodkänd eller reparerbar. Kommer den hålla i 50 år? Får du läckage har du seriösa problem. Riktigt seriösa problem... som i uppbilad platta. Kan man inte bygga en försänkt duschkabin i golvet, säg 5 cm djup, med golvbrunn , i vilken avloppsvattnet rinner runt kallvattenrör som ligger i spiral. Lägg ett perforerat golv över att stå på så kommer allt varmt duschvatten strila över kallvattenrör på väg mot brunnen. Bara luft och kalla kopparrör+vatten+ varmt avloppsvatten. Instant värmeöverföring, low mass waste. Lyft på det perforerade golvet och spola rent. Får kanske vålda lite med en borste, lär bli rätt muggigt men min tanke var att spiralen vilar i luften , med ett litet gap mellan botten densamma. Nu när du ändå bygger nytt.
Kanske den här: https://www.byggahus.se/varme/sparar-varme-fordela-ateranvandaInte så snyggt kanske, men troligen rätt effektivt, och går rengöra.
En fundering också gällande förvärmning, måste man inte ha en speciell blandare med termostatfunktion? En vanlig blandare mixar ju bara olika flöden av kallt/Varmt till rätt temperatur och efterhand som det kalla stiger i temperatur pga förvärmningen kommer duschflödet gå upp ordentligt i temperatur. Kanske inte så lätt att justera för hand hela tiden? Vad finns på marknaden? Jag funderar faktiskt på en sådan här(principen) istället för en frånluftsvärmepump om jag byter ut varmvattenberedaren mot en ny elberedare. Sedan bygger man in förvärmarplattan i en snygg duschfot, om man inte gör en fördjupning. Kan vara något för när det är dags att renovera badrummet (anno 1996) eller byta vvb, vilket som nu inträfar först...
Hej,Intressant simulering. Kan du göra samma sak med en betongplatta på mark utan isolering, och med 10 cm isolering utanför sockeln vertikalt 1m rakt ner ? (en liten ide jag har...) Misstänker att det är som du skriver laminär strömning i avloppsröret som ger låg värmeöverföring i kombination med ytan som är tillgänglig och värmeöverföringen mellan rören. Exakt flödeshastighet beror på avloppsflödet och fallet på röret men runt Re = 3-5000 (0,1-0,2 m/s) höfträknade jag. Du behöver mera kontaktyta , antingen i form av fler rör eller större termisk längd, dvs längre rör under dessa förutsättningar och det blir såklart svårt att få till. Det är inte mig du skall övertyga om konstruktionen. Jag är inte regelexpert, men underskatta inte kraven utan ta reda på vad som gäller (exempelvis genom att prata med en byggare) och fundera på vad som händer om det läcker. Just saying. Vill ni inte ha en platta som visades så är det ju inte ett alternativ. Jag ville bara visa en alternativ lösning som har förutsättningar att ge bättre värmeöverföring då du kan får en tunnfilm som rinner på utsidan av kallvattenröret och därmed en god värmeöveröring. Den konstruktionen är vanlig i processindustrin med foulande media. Får förtydliga om termostatblandaren- fixar den blandningsområdet?
22 mm kopparrör kostar väl ca 100 kr per meter vilket ger ca 1500 istället för 700:-
ska du ha 2.2 cm avloppsrör?
Tänk på att du förmodligen behöver bättre fall på rören så att dom inte korkar igen så lätt när du kyler ner det feta avloppsvattnet. Det finns en anledning till att dom som finns att köpa ska sättas vertikalt...
Har man bakfall kommer hud, lort, hår mm tveklöst att ansamlas på den lägsta punkten och med tiden bygger det minst till den nivå som "utloppet" har. Och då har man knappast någon nytta av "den större kontaktytan".