Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic All-in-one T-cap avfrostar inte  (läst 1920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniel.d

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping / Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Produkthemsida
Panasonic All-in-one T-cap avfrostar inte
« skrivet: 06 november 2016, 13:29:24 »
Tjena!

I våras installerades en panasonic Aquarea All-in-one T-Cap 3fas hemma hos mig. Har funkat hur bra som helst fram tills för några dagar sen.
Jag va på en resa från onsdag till lördag. När jag kom hem så är hela huset iskallt. Jag har vattenburen golvvärme i hela huset som värms upp av min panasonic men hela huset var rena Ishuset.

Jag gick ut och kollade på utdelen och då upptäckte jag att det hade bildats is på högersidan samt hela bakdelen. Konstigt tyckte jag eftersom den borde väl avfrosta sig automatiskt?

Kan man köra igång en manuell avfrostning eller har någon tips på hur jag kan lösa det här samt vad som kan vara problemet som ligger till grund?

Tack på förhand
PANASONIC AQUAREA ALL-IN-ONE T-CAP 12KW 3-FAS

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic All-in-one T-cap avfrostar inte
« Svar #1 skrivet: 06 november 2016, 16:43:17 »
Konstigt att huset blev utkylt, det vill man ju absolut inte. Normalt brukar el-patronen i innerdelen ta över uppvärmningen om det inte kommer tillräckligt med värme frÃ¥n utedelen. Kanske nÃ¥gon inställning som gÃ¥r att ändra? Somliga säger att hälla hett varmvatten är det bästa om utedelen ser ut som en igloo men man vill inte fÃ¥ in vatten i utedelen pÃ¥ dess elektronik  :-\
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ingmar.lehmann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic All-in-one T-cap avfrostar inte
« Svar #2 skrivet: 14 november 2016, 11:23:31 »
Du har inga felkoder? Gå in på check -> pil upp ett par gånger.

Jag hade problem med min elinstallation och utedel en funkade perfa men fick h70 dvs att elpatronen inte gick igång. Visade sig att det var en riktig tokstolle (förra husägaren) som hade endast dragit 2 faser och dessutom med för klena dimensioner. Nu funkar allt kanon.

Mvh Ingmar


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!