Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvÃ¥rörssystem?  (läst 18891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #45 skrivet: 03 november 2016, 22:38:29 »
Vist, vad kostar en radiator till ettrörsslinga för enskilt rumsbehov med kolossal format i jämförelse med golvvärme med allt vad det innebär? Det krävs inte så mycket kunskaper för att inse fakta? Med rörslingan är du ute efter precis samma uppvärmningsbehov med dryga kostnader(stora risker, läckage). Inte undra på att du har samma behov av vattenvolym. Varifrån får du annars värme, ungefär med samma förutsättningar?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
3-3.5 kW är totalt annorlunda än vad installatörerna får lära sig i Sverige i alla fall.
Max 1.5 kW effekt på 15 mm rördiameter är vad som rekommenderas i Sverige i alla fall.

"För den som inte tycker att det är mödan värt att lära sig använda ett dimensioneringsprogram finns det genvägar eller praxis som man kan gå efter, följande finns att finna i "VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:

Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

Större effektuttag än ovan beskrivet ger "för" höga difftryck, man riskerar då brusande radiatorkoppel och dålig/ojämn värme i de olika rummen.
I ett enplanhus behöver man således minst 2 stammar med 22 mm diameter, de kan ge totalt 10 kW tillförd effekt utan att det resulterar i några flödes/tryckfalls-problem. I ett tvåplans hus lär det normalt krävas 4 stammar med 22 mm rör. 15 mm rör från stammar till radiatorer är det som normalt används."

Har man som mål, som jag t.ex., att ha en 45/38°C radiatorsystem så går ettrörs bort totalt, då kanske vi talar om 1 kW överförd effekt på ett 15 mm rör.
I ett 80/60 så stämmer kanske dina siffror, men vi talar ju inte om denna typ av system idag.
Att rekommendera detta till ett system för 55/45 eller mindre är direkt felaktigt som jag ser det.

Sen är det upp till trådstartaren att avgöra vem han vill lita på.
Du som är installatör?, eller jag som är lekman.  dontknow
« Senast ändrad: 04 november 2016, 06:39:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Vist, vad kostar en radiator till ettrörsslinga för enskilt rumsbehov med kolossal format i jämförelse med golvvärme med allt vad det innebär? Det krävs inte så mycket kunskaper för att inse fakta? Med rörslingan är du ute efter precis samma uppvärmningsbehov med dryga kostnader(stora risker, läckage). Inte undra på att du har samma behov av vattenvolym. Varifrån får du annars värme, ungefär med samma förutsättningar?
Jiri
Som jag skrev tidigare huset  har samna behöv av energi men man brukar vilja minska andelen köpt energi. Risken för läckage lär inte vara större med golvärme slang som drad helt utan skarv än med radiator där man har 2 anslutningar vid varje rad helt öppet och där ev läckage hamnar i golvet nu anser ju jag även den sÃ¥ liten men den finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #48 skrivet: 04 november 2016, 08:51:33 »
MÃ¥nga viljor här, roligt att läsa  tummenupp

Bara för att kasta in en fråga till. Om man nu skulle välja golvvärme i något av rummen för att "slippa" radiator, lättare att möblera t ex., vad för system/tillverkare rekommenderas då? Vad jag hittar ser det ut att vara ganska dyrt oavsett?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #50 skrivet: 04 november 2016, 20:28:13 »
Verkar fungera mycket väl i praktiken med rör 28mm i dia. till fördelare och sent slinga med 15 mm i dia. med några radiatorer på slingan även med beräkningsprogram, avgiven effekt, tryckfall och beräknad flöde även i Sverige, vad installatörerna får lära sig. Utöver att det fungerar ändå oavsett vilken VP du installerar och vilket system du har, den svar får du av rörfirma när du är i VP-tankar. Dom flesta sitter där med sina befintliga system, få förunnat att börja från scratch, nästa stopp är väl kostnad, med konvertering?
Jiri
.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #51 skrivet: 04 november 2016, 21:43:48 »
Ändå, poängen med TS fråga var att krångla till det med att blanda till riktigt soppa?
Varför inte för enkelhetens skull(önskemål) ,köra ny tillskott med tvårörsslinga, med lite krångel som man uppskattar, dyrare installation svårt att få till det?
Nu är Vi alla andra Idioter som försöker hjälpa till ute och cyklar!
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #52 skrivet: 04 november 2016, 22:33:30 »
Vilka radiatorer kör ni med då oavsett om det nu handlar om ett- eller tvårörssystem, finns det några mer prisvärda? Det sitter Purmo på bottenvåningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kör med Korado.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #54 skrivet: 17 november 2016, 03:29:59 »
Om jag bestämmer mig för att köra på ettrörssystem och i slutet av slingan ha vattenburen golvvärme i badrummet (istället för en radiator), hur kan man lösa det?

Det blir då:
Framledning -> radiator 1 -> radiator 2 -> vattenburen golvvärme -> returledning.

Behöver man en shunt eller finns det någon annan lösning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En shunt eller ett ettrörskoppel, dom fungerar i princip exakt lika, behövs om du ska kunna reglera golvvärmen och det vill du.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det där är ju en ren chansning.
Beroende på effektbehovet i golvvärmen så kan det bli för kallt, lagom varmt eller för varmt i rummet.
En shunt säkerställer att du kan dra ned effekten, men skulle golvvärmen inte räcka till om du tar värmen som "tredje radiator" så har du ju lite problem...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #57 skrivet: 17 november 2016, 14:15:57 »
Det där är ju en ren chansning.
Beroende på effektbehovet i golvvärmen så kan det bli för kallt, lagom varmt eller för varmt i rummet.
En shunt säkerställer att du kan dra ned effekten, men skulle golvvärmen inte räcka till om du tar värmen som "tredje radiator" så har du ju lite problem...

Vilken shunt är det som gäller då om man vill ha "prisvärdast"? Badrummet blir ca 4-5m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om man kopplar den som en radiator så blir det kanske för stort delta-T så att det blir en tydlig tempskillnad på golvet där slangen börjar och där den slutar? Det går väl iof att undvika genom att lägga slangen på ett smart sätt istället för bara sicksack från ena änden av rummet till den andra, men exakt hur vet jag inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vilken shunt är det som gäller då om man vill ha "prisvärdast"? Badrummet blir ca 4-5m2.

Kan det för dÃ¥ligt, men troligen är det som kocken säger, du kan sätta ett vanligt ettrörskoppel.  dontknow

Om man kopplar den som en radiator så blir det kanske för stort delta-T så att det blir en tydlig tempskillnad på golvet där slangen börjar och där den slutar? Det går väl iof att undvika genom att lägga slangen på ett smart sätt istället för bara sicksack från ena änden av rummet till den andra, men exakt hur vet jag inte.

Vår toalett är på 5 m2, och jag kan i alla fall lätt justera in flödet så jag får samma deltaT som på radiatorerna (ca 5 grader).
Iofs i ett tvårörsystem, men ändå - värmen fungerar perfekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!