Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvÃ¥rörssystem?  (läst 18890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Inte så svårt att förstå även med era antaganden: större radiatorer(låg temp.syst.) varefter på slinga det borde väl innebära mera vattenvolym? Som räcker gott och väl till nån VP utan massa påhäng? Sv.koc.: nej du har anpassat flöde för varje slinga med strypventiler.
Jiri
Även om du följer normen och dimensionerar upp radiatorerna efter hand på slingan så lär inte vatten volymen skilja mer än max 10 liter på ett radiator system och ett 2 rörs system har ju mera rör och hamnar nog på ungefär samma vatten volym ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #31 skrivet: 01 november 2016, 22:12:26 »
Ja vist Smurfen  du har sÃ¥ rätt!
Sätt dig ner med beräkningsprogram och börja räkna innan du yttrar dig!
Säkert det räcker med nÃ¥gra framdragna rör runt kÃ¥ken, varför ska man  ha radiatorer över huvud taget och krÃ¥ngla till det med konstiga pÃ¥fund som ett eller tvÃ¥rörsystem?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Menar du Jiri på allvar att du tycker ettrörsystem är bättre?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja vist Smurfen  du har sÃ¥ rätt!
Sätt dig ner med beräkningsprogram och börja räkna innan du yttrar dig!
Säkert det räcker med nÃ¥gra framdragna rör runt kÃ¥ken, varför ska man  ha radiatorer över huvud taget och krÃ¥ngla till det med konstiga pÃ¥fund som ett eller tvÃ¥rörsystem?
Jiri
Räknade lite men utan beräkningsprogram och om vi säger att man vill ha en radiator som lämnar ca 680 watt vid drygt 50 grader fram räcker det med en C22 L=800 och sen blir L=900 pÃ¥ de 2 följande radiatorerna eftersom man gÃ¥r upp i storlek efter hand pÃ¥ slingan. DÃ¥ skiljer radiator volymen 1,2 liter mellan 2 rörs system som skulle haft 3 st  radiatorer L=800 och 1 rörs systemet behöver 1 L=800 samt 2 st L=900. Nu är ju oftast anledningen att dra 1 rörs system att spara in pÃ¥ jobbet att dra rör samt även kostnaden för rören men om vi räknar pÃ¥ att man drar 15 mm koppar rör till de här radiatorerna sÃ¥ om man använder 8,75 meter extra rör till 2 rör systemet sÃ¥ hamnar man samma vatten volym drar man mera rör vilket är rimligt sÃ¥ blir vatten volymen lite mera pÃ¥ 2 rörs systemet men skillnaden lär vara sÃ¥ liten sÃ¥ det spelar ingen roll. Vet inte vilket program du använder men det ska vara stora radiatorer i slutet av slingan om vatten volymen ska bli märkbart större har man behov av mera volym fÃ¥r man komplettera med volymtank eller arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #34 skrivet: 02 november 2016, 22:55:10 »
Uppriktigt sagt era påståenden med storleken på radiatorer grundar sig på att NI utgår från att rumsupvärmningsbehov är större varefter på slingan(större rum) varför inte smartare rördragning? (dem flesta program klarar av det) och sista radiator på slingan får inte plats? Har jag fel?
Hej Rickard! Självklart menar jag att det är inte större skillnad på ett eller tvårörsystem. Båda två system klarar av värmedistribution. Du lär inte övertyga mig med nån större förträfflighet med tvårörsystem, rent praktisk och kostnadsmässigt.
Jiri 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ingen tror att det handlar om större rum efter hand, alla vet att vattnet blir lite kallare efter varje element som "passeras". Därför behövs större element efterhand ELLER att man har elemnt som är så pass stora att man kan strypa det första lite mer än det andra och det andra lite mer än det tredje osv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #36 skrivet: 02 november 2016, 23:41:14 »
OK Rickard!
Hur definierar du golvvärmesystem? Är det inte lika uppbyggnad som ettrörssystem, nästan likadant styrning, fördelare,strypventiler men utan tillräckligt vattenvolym?
Hur kommer det sig att det vurmas så jäkligt varmt för det med alla extra kostnader? Självklart med volymtank och arbetstank! Blir man sponsrat på nåt vis med alla manickar?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
I ett golvvärmesystem är väl slingorna parallellkopplade i fördelaren? Dvs, som i ett 2-rörs radiatorsystem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #38 skrivet: 03 november 2016, 07:45:04 »
Nog är ju slingorna parallellkopplade i fördelarna på ettrörsystem också? Inte är det väl nån större skillnad mellan systemen just i fördelarna utan skillanden är sen hur rördragningen är utförd, dvs på ettrörs så är elementen i serie och tvårörs parallella sinsemellan? Men i fördelaren ser det väl lika ut?
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vet inte om du skrivit fel, eller inte förstÃ¥r hur ett golvvärmesystem fungerar, men det fungerar ju precis som ett tvÃ¥rörsystem.  dontknow
Man drar en grov stam fram till en fördelare, och sedan har man en slinga för varje rum, typ, istället för en radiator/rum - alla får sin egen matning vilket gör att man kan hålla en så låg systemtemperatur som möjligt.

I ettrörsystem avleds ju en del av flödet i slingarn till varje radiator, returen "återförs" framledningen till nästa radiator med resultat att framledningen till radiator 2 i slingan blir kallare, detta innebär att radiator nr 2 skall dimensioneras 7% större än radiator 1 i slingan (Med 7% större menar jag alltså effekt/m2 rum som skall värmas), samma sak när vattnet passerar radiator 2, en del av flödet leds genom radiatorn, och återförs sedan "framledningen" till radiator 3, vattnet är nu ytterligare avkylt och radiator 3 skall dimensioneras ca 7% större än radiator 2 för att få samma uteffekt/m2 som radiator 1 och 2 har.

Detta betyder i förlängningen att man antingen måste köra med högre flöde för att få samma deltaT över radiatorkretsen som i ett tvårörssystem, ELLER att man måste ha en högre kurvinställning i styrdatorn, vilket ger sämre COP på värmepumpen.
Ett högre flöde innebär att man måste/bör dra GRÖVRE stammar i ettrörsystem än i tvårörssystem om man inte vill överskrida av branschen rekommenderade flödeshastigheter och mottryck.
Vanligt är att man tvärt om, i ettrörsystem dessutom drar klenare rör, kör högre flöde med högre mottryck med resultatet att man får ökat slitage i ledningarna, risk för oljud från ledningar, och större driftskostander på cirkpumpen då den måste gå med högre effekt hela anläggningens livslängd.

Den enda fördel jag kan se med ettrörsystem är att termostaternas påverkan på systemflödet blir mindre.
Nu är jag ju av den uppfattningen att termostater inte behövs i de flesta fall, och i de fall de kan anses behövas gör de så liten skillnad på den reella komforten att det är försumbart.
Med det menar jag att när termostaterna stänger p.g.a. solinstrålning så kanske de stryper bort 100W effekt, samtidigt som solen ger kanske 3000W effekt genom de fönster som finns i ett vardagsrum, om vi tar det som exempel.
En strypande termostat gör i dessa fall ingen reell skillnad på temperaturen i rummet, men den sparar några tiotals watt i värmekostnader.
Dessa kan man både ha och vara utan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
OK Rickard!
Hur definierar du golvvärmesystem? Är det inte lika uppbyggnad som ettrörssystem, nästan likadant styrning, fördelare,strypventiler men utan tillräckligt vattenvolym?
Hur kommer det sig att det vurmas så jäkligt varmt för det med alla extra kostnader? Självklart med volymtank och arbetstank! Blir man sponsrat på nåt vis med alla manickar?
Jiri
Skillnaden i vatten volym mellan golvvärme och normala radiatorer är väldigt liten räknade lite lätt på det när jag installerade golvvärme i en del av huset och skillnaden blev i stort sett 0. Jag kör faktiskt mitt golvvärme system i en lösning som påminner om 1 rörs system (delflöde från rad returen) men det är ingen normal inkoppling och det blev så för jag saknade sponstring på manikarna som skulle behövts annars.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #41 skrivet: 03 november 2016, 17:26:06 »
Hej Rickard!
Själv är jag mycket väl medveten hur olika system fungerar. Det mesta jag har träfat på i befintligt villa installation är ettrörssystem. Som du säger, du har helt rätt i princip. Men nu är ettrörssystem i första hand avsett till småhus där det knappast handlar om behov till stor värme uttag per slinga. Så man kan lätt hålla sig till vettigt(GDS-vänligt) installation till rimliga kostnader, få till bättre vatten volym utan påhäng. Det kan knappast vara sämre med enkelt rördragning, all anslutning under uppsikt, slippa krångla med BBR. Enda hinder: rätt dimensionering?
Rent praktisk, utan att ge mig in pÃ¥ Expert uträkningar, dom flesta med smÃ¥hus(ca 220m2 1pl+käll.) klarar sig alldeles utmärkt med 4-ettrörsslingor uppdelad pÃ¥ 2+2(över-källarvÃ¥ning),med 15dia rör frÃ¥n fördelare kan jag nyttja ca 3kW(3.5kW) per slinga utan nÃ¥t som helst olägenhet. Med enkelt matematik sÃ¥ borde distributionssystem  klara av ca 12kW i effekt behov vid minst DUT.
Har ingen aning hur mycket folk vill lägga ner med kluring? För min del har det alltid handlat om i första hand väl fungerande system med van komfort.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #42 skrivet: 03 november 2016, 20:06:15 »
Ja Smurfen , man blir rätt förvånad att det behövs samma uppvärmningsbehov med olika system. Eller vad har du förväntat dig? Till vilka kostnader?
Men självklart om du vill köra med Rolls-Royce, då kostar det! Samma resultat, du kommer inte längre än jag gör!
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hej Rickard!
Själv är jag mycket väl medveten hur olika system fungerar. Det mesta jag har träfat på i befintligt villa installation är ettrörssystem. Som du säger, du har helt rätt i princip. Men nu är ettrörssystem i första hand avsett till småhus där det knappast handlar om behov till stor värme uttag per slinga. Så man kan lätt hålla sig till vettigt(GDS-vänligt) installation till rimliga kostnader, få till bättre vatten volym utan påhäng. Det kan knappast vara sämre med enkelt rördragning, all anslutning under uppsikt, slippa krångla med BBR. Enda hinder: rätt dimensionering?
Rent praktisk, utan att ge mig in pÃ¥ Expert uträkningar, dom flesta med smÃ¥hus(ca 220m2 1pl+käll.) klarar sig alldeles utmärkt med 4-ettrörsslingor uppdelad pÃ¥ 2+2(över-källarvÃ¥ning),med 15dia rör frÃ¥n fördelare kan jag nyttja ca 3kW(3.5kW) per slinga utan nÃ¥t som helst olägenhet. Med enkelt matematik sÃ¥ borde distributionssystem  klara av ca 12kW i effekt behov vid minst DUT.
Har ingen aning hur mycket folk vill lägga ner med kluring? För min del har det alltid handlat om i första hand väl fungerande system med van komfort.
Jiri
Du kan väl inte jobbat med golvvärme system i alla fall om du anser att dom är uppbyggda som 1 rörs system. Har du nån förklaring hur du får till mera vatten volym i 1 rörs system enligt min enkla uträkning är skillnaden marginell och slår nog åt båda håller beroende på rördragning och är det kort enkel rördragning antar jag att man väljer 2 rörs system. 3 kw i 15mm rör då har du nog inte följt rör dimensionen dimensionerings programmet räknat ut om det är till ett låg tempat system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja Smurfen , man blir rätt förvånad att det behövs samma uppvärmningsbehov med olika system. Eller vad har du förväntat dig? Till vilka kostnader?
Men självklart om du vill köra med Rolls-Royce, då kostar det! Samma resultat, du kommer inte längre än jag gör!
Jiri
Huset kräver lika mycket energi för att hålla en viss inne temp oavsett om framledningen ska vara 35 grader eller 80 grader men har man vp vill man hålla nere framlednings tempen för då har vp högre cop. De flesta vp tillverkare har tabeller där du kan se hur mycket det skiljer i cop vid olika framledningar men skillnaden är inte så stor så det lönar sig installera tex golvvärme istället för radiatorer om man redan har ett fungerande system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!