0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här ser du Nibes "lathund" http://www.nibe.se/produkter/bergvarmepumpar/NIBE-F1245/?tabid=4#downloadsoch ladda ner "produktblad"
Uppdatering.Tycket det var nåt knepigt, och jag hittade felet.Jag hade angett 3.8 kW effektbehov för värme, och 4000 kWh för tappvarmvatten, så effektbehovet blev fel.Nu har jag ändrat till husets effewktbehov 3.5 kW och 3000 kWh tappvarmvatten, då blir det 97 meters aktiv djup på 1245-6 och 83 meter med 1255-6.Det ser mer normalt ut, då invertrar brukar "kräva" ett mindre borrdjup.Borra gärna 120 meter.Jag tror inte på din effektkalkyl i så pass stort hus.
Nja, du skall nog tolka det som att de flesta här, inklusive jag, inte är ingenjörer och räknar med den där typen av kalkylblad.Svårt att kommentera om man inte vet riktigt vad det handlar om.Troligen inte heller så många som kan eller vill sätta sig in i gratisenergibegreppet, antalet graddagar o.s.v. och då är det bättre att inte kommentera.Jag ser inget fel i dina beräkningar, men kan inte heller säga om de är rätt, det är väl den kommentar jag kan ge.Tycker ändå att det verkar lågt med tanke på husets storlek. Bara tappvarmvatten brukar ju normalt ligga på 4000 kWh, vad har ni räknat för behov på den punkten?Jag fick ju dra ned till 3000 kWh där för att få ihop kalkylen.Kalkylen ger vid hand att ni har 18.9 W/m2 i toppeffektbehov, tycker det låter lite. Om FTX-agrregatet drar 70W (har inte kollat) så blir det 584 kWh/år bara till fläktarna...