En egenskap som inte nämst: R32 är tyvärr brand farligt och bildar giftig vätefluorid vid förbränning. Men det är hanterbart med en vettig användning, dock inte så kul egenskap!
Jag håller med dig i denna fråga. Men om jag tittar på detta lite pragmatiskt så är det ju att våra hus är fulla med saker som gärna brinner: papper, möbler, gardiner, husstommar om det är byggt i trä, o.s.v.
Skillnaden är väl bara att om du tar bort brandkällan (elden) så slocknar R32 varpå de andra fortsätter att brinna.
Dessutom är det mycket svårt att få eld på R32 p.g.a blandningen. Är rummet större än ca: 4 m2 så kan du inte få det att brinna.
Giftigheten vid brand skiljer sig inte så mycket från mången plast som vi har i husen. Om jag inte minns det helt fel så brukar teflonpannor vara annat än miljövänliga vid brand.
Generellt så skulle i alla fall jag ta ut familjen ur huset vid brand.
Sen har vi andra roliga saker i vårt hus fyllda med propan som frånluftsvärmepumpar samt kylskåp.
Förstå mig rätt här, jag vill absolut inte skyffla undan problemet men jag måste vara konsekvent. Antingen accepterar vi att husen är fulla med brandfarliga saker eller ej, jag gör ingen skillnad på om köldmediet eller soffan brinner.
Mvh
Daikin