Av citcop har jag inga erfarenheter, har däremot byggt några kondenstråg själv och fått en del erfarenheter som verkar fungera från gång till annan.
Regel nr 1 är att ha rejält fall på tråget, vattnet är varmt bara en liten stund efter avfrostningen så gäller att det rinner undan. Dom gånger det varit problem med isbildning har det i allmänhet varit på områden med litet fall.
Regel nr 2 är att ha ett rejält avloppsrör för vattnet, minst 50mm men gärna mer. Försök få avloppet möjligast lodrätt ner, då hålls det öppet. Jag brukar dra värmekabeln ner i avloppet så långt att den kommer under jord, brukar inte vara problem med frysning efter det längre. Brukar dock sträva till att få avledningen hyggligt isolerad.
Om du lyckas med både 1 och 2 så behöver du i regel mycket mindre el för att säkra trågets funktion. Nu studerade jag inte citcops spec så jag vet inte hur mycket el det drar men om det börjar vara fråga om 100w eller mer så börjar det ju öka en hel del på pumpens totalförbrukning. Jag har själv brukat köra med 2m självställande värmekabel där förbrukning då brukar vara kring 20w.
Försök få tråget gjort i ett material som är "halt" och vattnet rinner undan bra på så funkar det ännu bättre. Har själv provat gammal plastmatta, bitumenmatta mm. Inte alltid så vackert men har fungerat ok.