Hej, jag tänkte ställa en sån där vanlig "ge mig goda råd vilken FLVP ska jag köpa" fråga.
Befintligt hus ca 90kvm, luft/luft, braskamin, direktverkande element samt FLVP för tappvattnet (Nibe Fighter 100).
Vi kommer snart att bygga ut huset med ytterligare 37kvm boyta samt göra om ca 5kvm av befintlig yta till ett nytt badrum.
Nuvarande FLVP är 20 år gammal(kompressor fungerar fortfarande) men rasar säkert vilken dag som helst.
Att värma "nybygget" med el eller luft/luft känns omodernt så min tanke är att om nuvarande FLVP ändå måste bytas snart så byter vi redan nu till en större modell som kan värma nybygget med vattenburen golvvärme.
Frågan är då vilken modell och hur stor ska jag välja?
Det finns ytterligare en parameter att ta hänsyn till här, kommer jag att konvertera resterande del av huset till vattenburet(radiatorer), frågan på det är -Nej inte i dagsläget, men vill gärna ha med som en möjlighet.
Har fått förslag på följande,
IVT202
Nibe Fighter F370
samt
IVT840
Vill så klart ha så god driftsekonomi som möjligt i båda scenariona(endast värme i utbyggnad eller utbyggnad + konvertering av befintligt).
Finns det några nackdelar om jag väljer den varvtalsstyrda IVT840 och t.ex. bara utnyttjar en bråkdel av dess kapacitet, kommer den att behöva ett större luftflöde än de övriga t.ex. så att det kan upplevas kallt/dragit i de rum som inte har golvvärme och endast elelement som då kommer brassa på onödigt mycket?
FLVP med on/off teknik känns ju också lite omodernt så vad finns det för vinster med att köpa en 202 eller F370 förutom att de är billigare i inköp, skulle jag märka någon större skillnad i driftekonomi mellan vartalstyrd vs. on/off i scenariot där jag endast värmer "nybygget" och inte gör någon konvertering av övrigt?
Har fått för mig att 840'n bara kostar ca 25-30.000:- mer i inköp och det är ju en spottstyver i det hela sammanhanget om det inte finns några uppenbara nackdelar att gå på en större modell, eller?
Ge mig dina synpunkter och råd, hur skulle du ha tänkt?