0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej jag är helt ny på forumet, kan inget om luftvärmepumpar. Jag bor i Stockholm och vill installera en luftvärmepump på övervåningen i våran villa.Övervåningen är ca 70-80 kvm, ingen öppen planlösning.Jag har kontaktat en luftvärmepumps installatör som tyckte jag skulle ha Dalkin Caldo x25 fick även offert efter att han varit på plats och tittat. Själv har jag snöat in på Panasonic HZ9RKE , har bara jämfört dom på produktbladen. "Panasonic verkar ha bättre funktioner och värden" Är rädd att jag ska göra fel val Daikin eller Panasonic. Någon som har erfarenhet av dom två modellerna?Skulle gärna vilja ha hjälp med vilken jag ska välja.
Toshiba anger 450W i värmeeffekt ut vid 90W eleffekt.Jag tror ju inte att den levererar 1000W som lägst, vilket Daikin påstår, då skulle vi storknat av värmen. Och i så fall skulle COP vara typ 11, vilket är omöjligt!VI har en daisekai ras 10 supreme 8 och vi har aldrig upplevt att det drar svalt, tvärtom har det känts behagligt. Har även mätt ned till 70W eleffekt. Nu då vi har typ 7-8 plusgrader har den legat kontinuerligt på mellan 110-170 W i eleffekt. utan att stänga av sig.Det tror jag inte Daikin klarar utan att stänga av sig då och då.
Eftersom det är en ganska liten yta och inte heller öppen planlösning, så kan det vara viktigt att pumpen inte går on-off för ofta. Det kan vara irriterande. Då bör man titta på min eleffektförbrukning, panasonicen har som lägst 165 W angivet..Mig veterligt är Toshiba bäst på min eleffektförbrukning.Med dina förhållande så kommer nog en pump med hög möjlig min effekt gå on-off väldigt ofta framför allt då värmebehovet är mindre.Jag valde bort Daikin beroende på deras höga min effekt, har för mig att den var typ 250 W.
Daikin, du hänvisar till testresultatet. Vilket? Kan du tala om hur vi kan ta del av det, länk eller dylikt?Som jag nämnde förut så har jag mätt eleffekten in ex.vis 90 W och då är det omöjligt att få ut 1000 W i värme, även om utetemperaturen är lite högre än normtemperaturen 7 grader. Så jag ifrågasätter om den testen är riktigt gjord.Jag tror också att Toshiba har gjort någon ändring på nyare maskiner. Min gissning är att de drar ned fläkthastigheten något vid låga värmebehov, även om man ställt in på högsta manuellt. Vi har aldrig märkt något kallt drag, tvärtom känns det behagligt. Fördelen är att den går hela tiden utan att stänga av sig då och då, vilket kan vara irriterande.
Den testen har jag lite svårt att förstå. De redovisar ju COP vid olika dellaster som är väldigt höga, betydligt högre än vad Toshiba själva anger.Att det händer något vid 12 grader kan bero på att de har mätt luftflödet tidigare vid lägre utetemp och trott att det är konstant vilket det inte är.Det kan förklara varför testen redovisar hög värmeeffekt ut.Hur som helst, det ger ju inte så mycket för den som ska köpa och inte är så insatt i testdetaljer.Jag har testat det som jag misstänkte nämligen att fläkthastigheten går ner vid låga värmebehov. Detta trots en manuell inställning på högsta hastighet. Det ger lägre ljud plus ingen känsla av svalt drag. Det känns behagligt.Vi har en annan mindre lokal där vi har en Panasonic med min. möjlig eleffekt på 160 W. Där går pumpen på då och då även vid 0-gradigt. Ganska kraftig värme vid start och sedan går den en liten stund och stänger av. Resultatet är väldigt varierande ljud och temperatur nivå.Jag hävdar fortfarande att man vid en mindre yta och inte så öppen planlösning bör välja en pump med så låg min effekt som möjligt för att få det komfortabelt.Toshiban min eleffekt 90 WPanasonicen 165 WDaikinen 240 W