Hej,
Fråga 1:
Nybliven ägare till ett hus med golvvärme. Installerat ca 1990. Panna, CTC Ecoel 1800 med Ecoair.
Nu när kylan börjar krypa på, ca 5 grader på natten och morgonen, har jag problem att få upp innertemperaturen.
Har justerat upp värmekurvan till 45 och enligt displayen på pannan pytsar den ut 30 gradigt nu i radiatorkretsen.
Jag tycker det skulle bli bra varmt på gloven men icke... Det är 20-21 grader inne hur fasen jag än gör. Jo jag vet, temperaturen på golven går upp i och med att innertampen förblir. Men, jag vill ha högre temp inne typ 22-23.
Gick ner i källaren och försökte begripa nåt när det gäller fördelningen. Det finns ingen automatisk fördelning, men det är säkert inställt korrekt någon gång i tiden... Dock vet jag inte vilken slinga som går till vilket rum.
Cirkulationspumpen surrar fint på läge 3 (snabbaste läget).
Hittade en termostat på inkommande-sidan, som står på typ 1,4 utav 5 och märkt 27-57 grader.
Kan denna vara boven i dramat?
Vad har man för nytta av denna om ändå värmepumpen reglerar temperaturen i slingan efter utetemp?
Någon som har en teori varför värmen inte stiger i huset?
Fråga 2:
Tänkte skaffa mig en yttermometer och reda ut vilken slinga som är till vilket område i huset. Det är kallare på toan och i hallen och jag tänkte få bukt med detta.
Men hur/var justerar jag flödet? Är det på de svarta "kopparna"?
Se bilder för förklaring
PS: de två vertikala rören i förgrunden är bara en by-pass till en pool-värmeväxlare.