0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan konstatera att i flera trådar pratas det om att rumsgivare behöver inte installeras, och har man den installerad ska man stänga av styrning med den ändå och istället styra enbart med kurva/parallelförskjutning.Varför har ni den inställningen?Jag har en nyinstallerad 1255 med rumsgivare, men efter att ha läst era åsikter stängde jag av styrning med den. Tidigare, med rumsgivare på, och styrning på standardinställning (dvs 50% från utegivaren och 50% från inre, tror jag). Då hade jag en jämt temperatur på 22.5 (verifierad med annan termometer i samma rum). Nu har jag bytt till styrning på utegivare/kurva enbart, och temperaturen pendlar betydligt mer. (+/-3) Vad är det som är så negativt med rumsgivare?Kan tillägga att vi saknar andra värmekällor, förutom solinstrålning.
Skönt att få det bekräftat. Jag måste ha tolkat fel, det var nog trådar om initial injustering som jag syftade på, och där är det som Rickard säger. Blir lite nyfiken på det Per Lu skriver. Kurva 4? Har man det i Sverige överhuvudtaget? Jag trodde att mitt klimat var bland det varmaste som finns i landet (södra Halland, kustnära). Och då har installatören rekommenderat kurva 8. (Förutsätter här att alla Nibes kurvor är jämförbara, vilket kanske inte är fallet.)
....Det kan ta någon månad innan man hunnit vara med om både varmt, kallt och mittimellan-temperaturer och fått kurva och förskjutning så korrekt som möjligt.När du fått det kan du aktivera rumsgivaren, och om du verkligen känner behov av det ställa in några radiatortermostater så att de kan strypa bort eventuell övertemperatur i vissa rum som av olika anledningar ibland annars blir för varma.
Ja, men det kan man få även genom att strypa in grundflödet på de radiatorerna, det är bättre för värmepumpens funktion då det inte ger ett fluktuerande flöde i systemet.
Blir lite nyfiken på det Per Lu skriver. Kurva 4? Har man det i Sverige överhuvudtaget? Jag trodde att mitt klimat var bland det varmaste som finns i landet (södra Halland, kustnära). Och då har installatören rekommenderat kurva 8. (Förutsätter här att alla Nibes kurvor är jämförbara, vilket kanske inte är fallet.)