När kompressorn startar börjar tillskottstimern (8.1) räkna ner, normalt 60 minuter.
Om retur-temp (gt1) stiger, börjar tillskottstimern om.
Om retur-temp sjunker eller ligger under start-temp (börvärdet - halva kopplingsdifferensen) fortsätter tillskottstimern att räkna ner.
När tillskottstimern räknat ner till 0 börjar en ny timer räkna ner, ramptid öppna.
Ramptid öppna (8.3.4) normalt 20 minuter, innebär att det tar 20 min innan tillskottet går med full effekt, 100%.
Om el-patronens effekt (5.2) är ställd på 2/3 (6kW) tar det 10 minuter innan första steget (3kW) aktiveras, 50%. Om retur-temp börjar stiga stannar timern och effekten ligger kvar på 3kW, om retur-temp står still eller sjunker fortsätter den räkna, efter ytterligare 10 minuter aktiveras andra steget (6kW), 100%.
Om retur-temp närmar sig stopp-temp (börvärdet + halva kpl.diff) aktiveras timern ramptid stänga (8.3.5) normalt 3 min. Om retur-temp stiger räknar timern och tillskottet stegar ner till 0% efter 3 min. Kompressorn fortsätter gå ensam, om retur-temp återigen sjunker aktiveras timern ramptid öppna, utan att tillskottstimern behöver räkna ner.
Om stopp-temp uppnås stannar både kompressor och tillskott.
Nästa gång kompressorn startar måste både tillskottstimer och ramptid öppna räkna ner från början.
För att se inkopplad effekt och om den rampar upp/ner kan man kolla meny 8.5 när värmepumpen går med tillskott. Bifogar en bild som visar vilken effekt som % motsvarar när den rampar upp/ner.