0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Firman ville ha 4000kr för att fylla och driftsätta en luftvärmepump som var monterad och kopplad. Dom har 5 min restid. Vettigt pris? Har för mig att jag betalade liknande för komplett installation inkl 5 mil körning.Stämmer kanske som en bekant sa som monterade luftvärmepumpar att det var bra betalt, trots att han är väldigt lat
OM man gör ett seriöst jobb så hinner man inte mer än två maskiner på en arbetsdag.Som regel har monteringen föregåtts av ett hembesök, skapande av offert, beställning av maskinen, inplanering av tid i samråd med villaägaren, resa till montageplatsen, monteringen, resa tillbaks från montageplatsen.Dessutom ingår ju i en standardinstallation, utöver värmepumpen - inbakat i priset för montering - som regel väggkonsoller, rör, rördelar, plastkanaler, vägg-genomföring och olika typer av isoleringsmateriel för kanske totalt 1500-2000 kr.Intäkterna skall betala för företagets lokaler, el, vatten, avlopp, bredband, fordon, telefon, administrativ personal, bokföring, revision, löner till de som monterar, skatter, arbetsgivaravgifter mm, mm.Lägg till detta att man vart 5:e år måste omcertifiera all personal, man måste ha av myndigheterna godkända vågar, mätinstrument, maskiner och material för att få utföra jobbet så blir det en hel del kostnader.Alla företag kan nog dessutom inte räkna med att sälja så bra att de kan montera två pumpar/dag, eller att de inte hinner, du vet - när man sålt 500 värmepumpar de senaste åren så lär telefonen ringa för reklamations och garantijhobb (gratisjobb) rätt ofta.OM vi leker med tanken att en montör gör en värmepump/arbetsdag så blir det i runda slängar 215 stycken med några dagar avräknat för storhelger, semester och sjukdom.215 X 5000 kr ger 1075000 kr i intäkter.Dessa pengar skall betala allt ovan, samt förhoppningsvis ge ett överskott som gör det värt det att jobba häcken av sig, och ständigt vara nedringd av gamla och nya kunder som gör att du sällan kan arbeta riktigt effektivt.Det finns ett skäl att priserna ligger där de ligger, och för företag som är lite större och har stora fasta overheadkostnader så är det helt enkelt för dåligt betalt för att det skall vara lönsamt.Just därför är det mest enmans eller fåmansföretag som håller på med detta, som har låga kostnader för lokaler, bilar och övrig personal.