0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Min förra hade en rullad slinga bakom maskinen, det var ingen fulpump som var hemmainstallerad. Om jag inte minns helt fel var minimilängden 1 meter på min nya pump, jag har iallafall längre avstånd än det. Jag ville absolut inte flytta pumpen i sidled, hellre en slinga bakom utedelen då.Bra fråga Kocken, det skulle jag också vilja veta!
För att kunna svara på denna fråga så behöver jag exakt beteckning på inne samt utedelen.MvhDaikin
Om man läser i din profil så framgår det väl att du har 2 st Mitsubishipumpar, 1 FD25 och 1 FD35 och du menar här att minimilängden på rören för dessa var 1 meter?? Var fick du detta ifrån?? Jag påstår att minimilängden på rören till dessa pumpar är 3 meter också. Så har du inte minst 3 meter rör mellan innerdel och utedel till pumparna så har du inte rätt funktion på de här pumparna.
Om jag inte minns helt fel var minimilängden 1 meter på min nya pump, jag har iallafall längre avstånd.
Menar du att daikin inte har någon generell minimilängd alls på sina anslutningsrör till sina resp pumpar?? De är ivf väldigt dåliga på att delge dessa uppgifter i sina resp specar för de olika pumparna, minst lika dåliga som mitsubishi electric är med dessa uppgifter för sina olika pumpmodeller.
Nej det har du helt rätt i, när det gäller MEs pumpar så tycks det vara en väldigt väl förborgad hemlighet vad den nu ev minimilängden på anslutningsrören till pumparna är, jag har ivf aldrig lyckats hitta någon uppgift om detta i någon av alla deras olika specar. Så jag bestämde mig för att maila några större aktörer som håller på med MEs pumpar om det fanns någon uppgift om minimilängd, bl.a polarpumpen som lovade att återkomma med ett svar ganska omg, men det var tydligen en okänd uppgift även för dem för de hördes aldrig av. Men jag mailade också Canvac i Mariestad och frågade, och de återkom tämligen omg och informerade att minsta rörlängd vid installation av MEs pumpar är 3 meter, så nu vet förhoppningsvis alla här på forumet om detta i fortsättningen.