Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fast golvvärmeslinga är kall - hur åtgärda?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fast golvvärmeslinga är kall - hur åtgärda? (läst 3427 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
srick
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
srick
«
skrivet:
03 oktober 2016, 16:48:44 »
Citera
Hej alla och tack för att ni läser detta.
Vi har ett nybyggt 2-planshus (färdigställt februari 2011) med fjärrvärme, golvvärme på markplan och radiatorer på övre plan.
Golvvärmen är styrd av rumstermostater i respektive rum, utom nedre toalett som är en fast reglerad slinga, den har alltså samma flöde året runt. Eller ska ha det. Det senaste halvåret har golvet varit kallt, och under sommarhalvåret är det ju onödigt att bränna pengar på värme.
Jag bifogar ett par (dåliga) bilder. Har ni några idéer?
Anledningen till att jag söker mig hit (trots att jag inte har värmepump längre..) är att jag fick väldigt mycket värdefull hjälp för ~8 år sen då vi installerade bergvärme i förra huset..
Tacksam för svar och tips
Loggat
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4069
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: Fast golvvärmeslinga är kall - hur åtgärda?
«
Svar #1 skrivet:
03 oktober 2016, 16:57:41 »
Citera
Kan du omformulera din fråga eller ditt problem?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
03 oktober 2016, 17:11:38 »
Citera
Går cirkulationspumpen? Blir dom andra slingorna varma när termostaterna öppnar?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #3 skrivet:
03 oktober 2016, 20:55:07 »
Citera
Hej!
Absolut, problemet är alltså att för ca ett halvår sen blev den fast reglerade slingan i huset kall, den har tidigare varm dag som natt, sommar som vinter. Övriga slingor är termostatstyrda. Vad kan problemet vara och hur åtgärdar jag det?
Jag minns att vi hade samma problem kort efter att vi flyttat in. Men byggaren påstod att det är smuts i vattnet som sätter igen de mycket små hålen i ventilen och att det skulle bli bättre om jag minskade och ökade slingan ett par gånger. Det hjälpte då och var det första jag testade men det har inte hjälpt denna gång, som ni säkert förstår..
Ja cirkulationspumpen går, den är dock varm, lite för varm att hålla i och mycket varmare än framledningen till radiatorerna, tyder det på dålig cirkulation (=kylning) av cirkulationspumpen? Det skulle isåfall tyda på att det nödvändiga flödet är hindrat av något antar jag..
Längst till vänster på raden med elektriska termostater såg jag något som påmindre om en luftningsnippel, provade att öppna den så långt jag vågade men varken luft eller vätska kom.
Loggat
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30711
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
04 oktober 2016, 07:38:55 »
Citera
Kolla vilket tryck du har i systemet?
Brevid fjärrvärmecentralen ska du ha en röd plåtburk (expansionskärl) med en manometer, kolla trycket på denna?
Det ska normalt ligga över 0,5 bar (upp till 1,5 bar) och man kan fylla på med en ventil som sitter i närheten av expansionskärlet till ca 1 bar.
Sen kan du prova att lufta igen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Huddinge
Expert på värmepump
Antal inlägg: 367
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Huddinge
«
Svar #5 skrivet:
04 oktober 2016, 22:34:31 »
Citera
Ta av hatten (styrdonet?, motorn?) på den ventil som reglerar flödet till den kalla slingan. Då öppnar den helt. Jag har råkat ut för att den fastnat i stängt läge. Tydligen inte så ovanligt fel.
Edit:
Såg nu att just den slingan inte hade någon termostat.
«
Senast ändrad: 04 oktober 2016, 22:41:21 av Huddinge
»
Loggat
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #6 skrivet:
05 oktober 2016, 19:27:41 »
Citera
Tack för båda tipsen!
Igår motionerade jag den fasta slingan lite, men var noga med att lämna den i helt öppet läge. Hoppades på ett varmt golv imorse men icke.
Tittade på tryckmätaren och kunde avläsa strax över 1, däremot är ett grönt intervall inritat (bör värdet ligga inom det invervallet?) på runt 2. Bifogar bilder.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
05 oktober 2016, 21:39:59 »
Citera
Hmmm...
Kommer det alltså inget när du luftar?
Låter som du har mycket skräp i ledningarna.
Tror du måste tömma och backspola grejerna.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #8 skrivet:
07 oktober 2016, 17:27:27 »
Citera
Hej!
Jag har provat att lufta på fyra ställen;
- alla radiatorer på övre plan, högsta punkten är en av dem; här tömde jag på luft tills det kom vätska
- Två st skruvlock (?) som sitter längst till vänster på framledning och retur till golvvärme (se bild), här kommer det absolut ingenting även om jag skruvar loss locken, jag tror att detta är något annat än luftningsnipplar...?
- En liten skruvnippel vid expansionskärlet, här kommer det vatten direkt (se bild).
Nu är trycket nere på knappt 1 (om det betyder något)
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #9 skrivet:
07 oktober 2016, 19:41:35 »
Citera
Bild 1054 ser ut som en automatavluftare, men varför är det vit färg på en del av den?
Bild 1055 är nog nån form av instrypning eller liknande, vad jag gissar.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1941
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
drob
Carl N
Jisse
rocas
Västerhaninge 17
sigge01
tnhd
Smurfen.
tyke
macman
figges
Jokkmokksjokke
Börje__
krambriw
lubbis
G Bergström
svmh906
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info