Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öka flödet i golvvärmesystemet?  (läst 2880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svenssos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Öka flödet i golvvärmesystemet?
« skrivet: 02 oktober 2016, 15:52:27 »
Hej

Jag har ett nybyggt hur med vattenburengolvvärme och en nibe 750

Jag tycker flödet är för lågt på ca 1-1.5L och det blir inte tillräckligt varmt i vissa rum. På vissa slingor lyser en röd dioder som betyder termostat öppnar, men lyser hela tiden så verkar som den vill ha mer flöde men kan inte.

Jag har inga ventiler som jag kan öka/strypa manuellt utan de styrs automatiskt med onoff och trådlösa termostater. Systemet heter watts.

Jag har 12 slingor och alla står på mellan 1-1.5 och mätaren går upp till 4L.

Några idéer? Jag har luftat pumpen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Öka flödet i golvvärmesystemet?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2016, 16:53:50 »
Värmebärarpumpen GP6 (nere till höger) kan man ändra steg I, II och III. Kanske hjälper? Men det ska finnas projekterade värden för alla inställningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Öka flödet i golvvärmesystemet?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2016, 19:25:38 »
Hej!
På nibe 750 så ställs detta in i meny 5.1.14.
Ändra till golvvärme om det står radiatorer där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Öka flödet i golvvärmesystemet?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2016, 06:37:52 »
Nu vet jag inte hur den där fördelaren fungerar, men man brukar kunna öka flödet genom att vrida på flödesmätarna.
Har du provat det?
Flödet skall strypas in enligt ett injusteringsprotokoll som tillverkaren tillhandahåller, har du inte tillgång till den?
Se i så fall till att få den dokumentationen.
Bäst funktion och högst COP får man på en värmepumpsanläggning om man justerar in grundvärdena med alla termostater på max, så att alla styrdon alltid är öppna.
Med rätt flöde (enligt protokollet) i alla slingor börjar man med att justera reglerparametrarna i värmepumpen sÃ¥ att  man har en bra innetemp oavsett utetemp.
Om ett eller ett par rum är för kalla eller varma när alla andra rum är OK så man kan justera flödet lite på de slingorna, ned eller upp beroende på om rummet för för varmt eller för kallt.
Fört när denna typ av justering är gjord så anser jag att man skall/kan ställa in önskad rumstemp på rumstermostaterna, de behöver då bara arbeta med att begränsa oönskad övertemperatur.

Om man inte gör denna grundjustering korrekt utan istället höjer kurvan i reglerdatorn tills det blir "tillräckligt varmt" även i det kallaste rummet så riskerar man ha en värmepump som egentligen gör onödigt varmt vatten hela året, varje grad varmare vatten värmepumpen producerar kostar ungefär 3% i minskad besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Öka flödet i golvvärmesystemet?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2016, 09:08:04 »
Du måste få upp flödet till fördelaren.
12*1,2 blir 0,24l/s vilket blir effektuttag på ca 5kw vid DT5.
Tycker matningen till fördelaren ser klen ut. Är det LK Universal AX DN20?
Hur långt är det mellan fördelare och VP/panna?
Vad är det för cirkpump? Å vilken inställning har den?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Öka flödet i golvvärmesystemet?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2016, 09:13:07 »
Kom just på en grej! Varför är det flöde över alla slingor när det bara är 5 som är öppna? Sitter ställdonen på ordentligt? Vilket iofs inte påverkar ditt problem med att du inte får det varmt. Det skall bli varmt med alla av oxå.
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 09:14:43 av Perak »
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!