0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du har knappat i många viessmann datorer eller Hur vet du annars att de är knöliga Klen KB cp stämmer inte. Du vet man diminsionerar den efter det tryckfall som man måste övervinna.Bara för att nibe har små pluttiga VVX behöver inte alla ha det vettu Och för att SW skriver en sak så är det INTE en universell sanning Men visst fortsätt pusha Nibe för dina aktier så blir det kalas Erkänn oxå att Nibe kommer sponsra dig en VP som de gjorde för den där hembyggarn som du kastade ut
Det jag inte är riktigt nöjd med är väl just inställningarna -service-manualen är väl inte direkt lättläst och dessutom envisas dom med att skydda en massa (i mitt tycke) viktiga inställningar bakom lösenordsskyddade service-menyer. Jag har t ex ingen som helst förståelse för varför jag ska behöva ringa på en service-tekniker för att justera flödet på cirkulationspumpen till värmegolvet!? Dessa inställningar borde rimligtvis ligga under avancerade inställningar och inte på "expertnivån" som bara utbildade servicetekniker ska ha tillgång till
Hur du får det jag sa att lågt DT alltid är bättre än ett högre om allt annat är lika, att innebära att Viessmann har små kb cp är beyond me JA det finns ingen anledning att ha DT styr på KB för varför vill vi ha lägre flöde ? Aldrig är svaret. Det betyder ju inte att viessmann nu har ruttna pumpar, du måste ju skämta med dina slutsater alltså
SWDu har inte sagt det, det enda du har gjort är att du ställt en fråga om kapaciteten på CP i en 333G och det skall du givitvis göra Rikard väljer ju nu att tolka det som att det finns stora problem med KB cp i hela Viessmann´s VP sortiment Det sitter samma CP i 6-10 kw maskinerna och Viessmann´s 10 kw ger 10,4 kw istället för 1245 10 som ger 9,66 kw det skiljer alltså knappt en kw mellan de båda.Ni snöar in alldeles för mkt på DT3 - det ska vara DT3 annars är det inte bra Det är svårt att veta vad som är bättre och det är svårt att förklara det också.Men om vi tänker så här då Varför står inte kyleffekten i nibes produktblad och det gör det i Viessmann´s ?Varför har Viessmann 2,4kg köldmedium och Nibe bara 2 kg ? Är det billigt med köldmedium och är det bra med mkt CO2 ekvivalenter Varför står inte volymen på VVX utskriven i nibe bladet men det gör det i Viessmann 4,6 l är det.Varför anger Nibe sina värden vid normflöde på KB, 3i DT och Viessmann gör det vid MIN flöde 5 i DT Varför har Viessmann´s nästan 11kw maskin 70 w cp och Nibes 9,5 kw maskin 185 !!!! Ni tänker inte att det kanske är Nibe som har ngt problem eller ? Brukar Tyska saker vara sämre än Svenska ? PORSCHE,BMW,AUDI,ADIDAS eller SAAB och TRETORN Sedan så spelar DT 3 mindre roll då det är kyleffekten som är den viktiga. En sak som gör det lättare att uppnå DT 3 är om min maskin är mindre effektiv och inte orkar kyla brinet mer än 3K Vart hamnar förångningen i processen och hur mkt kyleffekt hämtar vi hem, det är det viktiga och vi ser förångningen i realtid på 333G Viessmann och Nibe och Baxi eller CTC osv de anger ett flöde som de vill ha och ett tillgängligt tryckfall som vi installatörer skall dimensionera KB eller VB eller Hetgas eller VVC eller Kyla eller FJV eller vad som helst efter. Ingen av leverantörerna har fel här utan det är upp till INSTALLATÖRERNA att dimensionera rörledningar så att vi kan nå de värden som i detta fall den valda VP leverantören sagt att vi skall kunna uppnå. Som Fredik567 säger. Dimensionerar man bara sakerna rätt så har man inga problem att uppnå fina värden. Här blir installatören viktigare än fabrikatet man väljer. Viessmann är lika lätt som alla andra att knappa i datorn för slutkunden, men de ställer lite högre krav på installatörerna. Det är lite mer att programmera än i tex Thermia som jag anser vara 12 ljusår före Nibe vad gäller enkel dator. Detta har jag sagt vid flera tillfällen och jag sätter 100 spänn på att Rikard har knappat i exakt 0 Viessmann datorer utan väljer att tolka det jag sagt som att -Viessmann har knöliga datorer Det har dem inte, de är röda och alldeles släta och fina
Jag har laddat ned manualen från nätet: https://www.manualslib.com/manual/533365/Viessmann-Vitocal-222-G.html?page=3#manual(Hittade inget annat ställe)Jag har aldrig påstått att Thermia eller Viessmann är dåliga, det är DU som påstår det.Varför har jag ingen aning om. Så länge jag inte bannlyser dig så kommer jag att balansera det du skriver med fakta.Sen är det upp till läsarna att avgöra vem de litar mest på, det kan bara dom avgöra.