Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avsäkring av Nibe 1255 4-16  (läst 5025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« skrivet: 02 oktober 2016, 12:33:57 »
Jag stÃ¥r inför att byta ut en gammal bergVP.  Den som utrangeras är pÃ¥ 13 kW fast kondenserande med spetsvärme pÃ¥ 2x6kw elpatroner. Tänkte  sätta dit en Nibe 1255 4-16. När jag tittar pÃ¥ förutsättningar och läst Nibes installationsmanual sÃ¥ ser jag befintlig framdragen el är för klen för Nibe. Jag har idag framdragen el pÃ¥ 3x16A till pump/kompressor och separat 3x20A till elpatronerna.
För att kunna nyttja Nibes pump fullt ut vill de att den ska framdragen el på 25A. Använder jag nuvarande elpatroners anslutning så rekommenderar de att jag begränsar pumpen till Max 4kw spetsel, och skulle jag använda nuvarande pumps anslutning så ska jag begränsa spetselen till Max 1kw.

Eftersom jag går från en fastkondensationspump på 13kw till en frekvensstyrd på 16kw så räknar jag med att inte behöva använda spetsel, annat än till legionella, så 4kw bör räcka. Men jag vill inte begränsa i onödan, helt plötsligt händer något med kompressorn eller så när man är bortrest, och då vill jag inte att huset ska frysa sönder eftersom elpatronerna var strypta. Läste att man kan ha separat matning till elpatronen, men vill ha så enkel installation som möjligt. Iofs skulle detta ge bättre driftsäkerhet, om säkringen löser till pumpen så finns fortfarande ström till elpatronerna, men fungerar cirkulationspumparr mm så man får ut värme till radiatorer då? Det står inte.

Jag är ingen elektriker, men är inte Nibes säkringsrekommendationer lite höga? Vad är rimlig säkring för en pump plus 7 eller eventuellt 9kw elpatron?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2016, 13:11:24 »
Enligt NIBE dokument är driftströmmen till kompressorn på 1255 4-16 max 10 A 3-fas exkl elpatron. Detta motsvarar 6,9 kW. En tillkommande elpatron på 7-9 kW ger effektbehovet 13,9-15,9 kW. 20 A 3-fas klarar 13,8 kW och 25 A 3-fas klarar 17,2 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2016, 13:15:59 »
Om du kopplar in strömtransformatorerna som följer med och kopplar på din 20A grupp är jag övertygad om att du kommer att klara dig finfint.

20A blir ju nästan 14kW eleffekt, och elpatronerna är leveranskopplade för max 7kW, så det skulle ge 7kW till kompressorn, vilket känns orimligt högt.
Mina 10 och 12kW pumpar drar som mest strax över 4kW vid varmvattenproduktion, och jag tror aldrig du kan komma upp i 7kW på kompressorn och samtidigt ha 7kW elpatron igång.

Vad har du för huvudsäkring?

Jag har 20A i båda mina hus, och det har inte varit något problem sedan vi konverterade.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2016, 14:55:50 »
Exakt som tipo skriver, om du ansluter strömbegränsarna så kommer dessa se till att säkringarna håller och begränsa elpatron om kompressorn går samtidigt.
Om kompressorn inte går, t ex vid legionellahöjning eller kompressorproblem så kommer elpatronerna kunna kopplas in fullt ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2016, 15:40:44 »
Tack för era svar.

Huvudsäkringen är inget problem, den är på 35A för huset, och det är ju på inklommande som givarna till strömbegränsarna ska sättas. Så där Kommer det knappast bli problem. (huset är en del av en jordbruksfastighet, därav den större huvudsäkringen) Men sedan från husets central in till teknikrummet, där är det nersäkrat till 16 resp 20 amp. Iofs så skulle man kunna sätta givarna på utgående 20 amp ledningen, då kommer denna alldrig att överbelastas, kanske en tanke. Det var så ni tänkte antar jag.

Nu vet jag att det inte går att säga säkert utan att räkna på kabellängder och lösingsvilkor för säkringarna, men rent generellt viken kabearea behövs för en 25A säkring? Mina kablar som är framdragna är 2,5 mm2 för 16A kabeln, vilket är normalt. Och 4mm2 för 20A kabeln, skulle det gå att säkra upp den till 25A utan att byta kabel?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2016, 16:27:45 »
Det normala är 6 mm2 för 25 A men det måste också räknas på för att veta säkert. Är det på landsbygden är det många gånger ganska hög förimpedans vid elmätaren och detta försämrar möjligheterna att säkra upp. Förimpedansen beror bl.a. på hur långt det är till transformatorstationen dit huset är anslutet.

Om det skulle räcka med 6 kW elpatron i normala driftläget kan man ställa in det i meny 5.1.12. DÃ¥ blir max ström per fas 10+8,7=18,7 A enligt dokumenten och det klarar sig med 20 A säkringar. DÃ¥ kan man ha strömkännarna vid inkommande till elcentralen för att skydda huvudsäkringarna i huset, som egentligen avsett. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2016, 17:59:29 »
Det normala är 6 mm2 för 25 A

Om det skulle räcka med 6 kW elpatron i normala driftläget kan man ställa in det i meny 5.1.12. Då blir max ström per fas 10+8,7=18,7 A enligt dokumenten och det klarar sig med 20 A säkringar. Då kan man ha strömkännarna vid inkommande till elcentralen för att skydda huvudsäkringarna i huset, som egentligen avsett.

Återigen tack för er kunskap. Då vet jag lite mer förutsättningarna. Ovanstående låter som en rimlig plan att utgå ifrån. Ska ta in några offerter på installation så får jag sedan se om jag i slutändan gör det själv eller inte. Men oavsett så är detta värdefull kunskap för att kunna ställa rätt frågor och se om installatören redovisar hur han tänker kring strömförsörjningen, eller om han gör det lätt för sig och bara stryper patronen utan att säga något.

Jag kommer nog ha fler frågor framöver, speciellt om det blir så att jag utför bytet själv.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2016, 19:20:41 »
Tack för era svar.

Huvudsäkringen är inget problem, den är på 35A för huset, och det är ju på inklommande som givarna till strömbegränsarna ska sättas. Så där Kommer det knappast bli problem. (huset är en del av en jordbruksfastighet, därav den större huvudsäkringen) Men sedan från husets central in till teknikrummet, där är det nersäkrat till 16 resp 20 amp. Iofs så skulle man kunna sätta givarna på utgående 20 amp ledningen, då kommer denna alldrig att överbelastas, kanske en tanke. Det var så ni tänkte antar jag.

Jepp, du kan välja att sätta strömbegränsarna efter 20A säkringarna istället.
Och tänker du behålla 35A huvudsäkringarna så är det nog bästa alternativet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2016, 21:27:35 »
Men jag vill inte begränsa i onödan, helt plötsligt händer något med kompressorn eller så när man är bortrest, och då vill jag inte att huset ska frysa sönder eftersom elpatronerna var strypta.

Går det inte att ställa in en maxeffekt för normalläge och en annan för nödläge?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2016, 21:38:50 »
Det är normal läget man kan begränsa nödläget får man slå på manuellt och då går endast elpatron samt cp ingen styr är inkopplad. Med effektvakterna installerade är det inget problem och dom följer ju med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2016, 22:13:44 »
Jag litar inte på att pumpen kommer att fungera på något sätt om något händer när jag är bortrest mitt i vintern. I mitt fall har säkringen på reläkortet gått sönder några gånger och därmed har inte någon kontaktor kunnat dra.
Därför ställer jag ut termostatreglerade elelement på olika ställen i huset när jag reser bort på vintern. Man får bara se upp så att det inte blir snedbelastning.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2016, 11:34:53 »
I installationsmanualen sid 24 står det så här

Effektlåsning
F1255 följer gällande byggregler (BBR). Detta innebär att max effektuttag (max installerad eleffekt för upp- värmning) kan låsas i meny 5.1.13. För att därefter ändra max effektuttag måste delar i produkten bytas ut.


Jag tolkar det som att man här bara har en chans att ställa in max effekt, och att denna inställning sedan inte utan större bök gÃ¥r att ändra. I kapitlet där de gÃ¥r igenom och beskriver alla menyer har de tyvärr hoppat över just meny 5.1.13. Om man först ställer en lÃ¥gt värde, eller kanske för högt och sedan vill justera, vilken hÃ¥rdvara behöver dÃ¥ bytas ut?  Kan ju vara sÃ¥ att man vill säkra om eller av annan anledning vill justera det värde framöver. Samtidigt stÃ¥r det i texten kan lÃ¥sas, man kanske inte behöver använda denna meny och lÃ¥sa effekten?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2016, 11:40:29 »
I installationsmanualen sid 24 står det så här

Effektlåsning
F1255 följer gällande byggregler (BBR). Detta innebär att max effektuttag (max installerad eleffekt för upp- värmning) kan låsas i meny 5.1.13. För att därefter ändra max effektuttag måste delar i produkten bytas ut.


Jag tolkar det som att man här bara har en chans att ställa in max effekt, och att denna inställning sedan inte utan större bök gÃ¥r att ändra. I kapitlet där de gÃ¥r igenom och beskriver alla menyer har de tyvärr hoppat över just meny 5.1.13. Om man först ställer en lÃ¥gt värde, eller kanske för högt och sedan vill justera, vilken hÃ¥rdvara behöver dÃ¥ bytas ut?  Kan ju vara sÃ¥ att man vill säkra om eller av annan anledning vill justera det värde framöver. Samtidigt stÃ¥r det i texten kan lÃ¥sas, man kanske inte behöver använda denna meny och lÃ¥sa effekten?

Jag tolkar det som att man kan ställa om effekten hur många gånger som helst, så länge man inte går in i 5.1.13 för att låsa den?
Mest troligt är väl att inställningen och en flagga för om den är låst eller inte, lagras i ett EEPROM-minne. Har man tur sitter det som en separat krets som kan bytas mot en ny och oprogrammerad om man vill så att säga börja på ny kula. Vill man vara på den säkra sidan kan man passa på att läsa av det och spara filen i förväg, om programvaran inte accepterar att man sätter dit ett helt tomt EEPROM.
Men i moderna konstruktioner finns det risk att tillverkaren har sparat några korvören genom att välja en microcontroller med en inbyggd EEPROM-area, och då blir det förstås lite mer besvärligt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2016, 19:03:40 »
Det är bara i nybyggen som meny 5.1.13 ska användas, det är för att uppfylla byggnormen som effekten begränsas på detta sätt.
Byter man ut en gammal VP mot en ny finns ingen anledning att pillra i meny 5.1.13.
Samma funktion men utan nån låsning finns i meny 5.1.12 och det är här man normalt ska begränsa effekten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avsäkring av Nibe 1255 4-16
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2016, 19:45:11 »
Det är bara i nybyggen som meny 5.1.13 ska användas, det är för att uppfylla byggnormen som effekten begränsas på detta sätt.
Byter man ut en gammal VP mot en ny finns ingen anledning att pillra i meny 5.1.13.
Samma funktion men utan nån låsning finns i meny 5.1.12 och det är här man normalt ska begränsa effekten.

Tack.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!