Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny värmepump, ctc eller nibe  (läst 17268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #30 skrivet: 04 oktober 2016, 18:29:17 »
Thermia hade det inte när jag såg dem IRL det var iofs ett tag sedan

Viessmann har det inte pÃ¥ sprängskiss iaf    men jag har inte sÃ¥gat isär ngn beredare än.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #31 skrivet: 04 oktober 2016, 20:15:44 »
Så här ser Nibes slinga ut
Hittade en blid på forumet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #32 skrivet: 04 oktober 2016, 21:28:12 »
SvÃ¥rt att se pÃ¥ den bilden  :)

En sak som tyder pÃ¥ att slingan inte sÃ¥ himla vass är att du sa att 1255 laddade med 10 kw  o nu höjt till 13.
Det är inte lite sÃ¥klart  men inte jättemycket heller.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #33 skrivet: 04 oktober 2016, 21:34:01 »
Har för mig att 1245 finns upp till 12kw sen blir det separat beredare. Finns helt klart några grader att tjäna på bättre slinga egentligen rätt viktigt i dag när vv delen brukar vara hyffsat stor del men ofta läggs focus på radiator/golvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #34 skrivet: 05 oktober 2016, 03:32:01 »
Jag trodde att hela tanken användes för tappvarmvatten, är det inte så?

Hela tanken används som värmevatten på nya CTC, vilket totalt sett ger högst maxvolym vatten vid givna yttermått. Om den undre delen av tanken duger till varmvatten vid ett givet ögonblick antar jag beror på nuvarande framledningstemp. Sen antar jag att styret har en "extra varmvatten" inställning så hela tanken kan förberedas för varmvattenproduktion även på sommarhalvåret, men jag har inte grävt ner mig i manualerna.

För att en motströmsväxlare skall bli effektiv måste de motgående flödena vara rätt höga, skulle förvåna mig om det inte blir omrörning i CTC:s tank också.

Varmt tas ut på toppen och kallt går in i botten. Flödet kanske 11-12l/min om man räknar 10l/min varmvatten ut (varvtalsstyrda pumpar styr flödet mot tempgivare). Tror en slingberedare ger betydligt mer omrörning i så fall då den har liknande flöde med kallt vatten in + slingans i sig omrörande egenskap. Så det är troligen något större vattenvolym + bättre bibehållen skiktning vid samtidigt återladdning och uttag som ger CTCn trumf på hand i varmvattenproduktion.

Senaste Energimyndighetstestet är från före CTC GSIn lanserades, men jag skulle inte tro man hade vågat skriva 300L varmvatten ut om man inte faktiskt kunde leverera det.

Som bonus med plattväxlare fÃ¥s även mindre legionellaproblematik (inte för att den är stor egentligen...) och mindre cu-förorening i varmvattnet, dÃ¥ dricksvattnet inte stÃ¥r i timmar/dagar/veckor vid relativt hög temperatur och  lakar ut metalljoner och potentiellt gror bakterier. Fylla varmvatten i kastrullen istället för kallvatten borde ocksÃ¥ spara ett antal kronor om Ã¥ret.

Och snart är det ju en Nibe.  ::) ;)

Ja, min våta dröm är ju att man med tiden kan få en f2120 och en i350 att kunna prata med varandra. Skulle vara en riktigt tuff kombo för övriga konkurrenter att överträffa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #35 skrivet: 05 oktober 2016, 06:34:32 »
Jag ber om ursäkt men nu tror jag nog att du blandar ihop begreppen, eller har fel, eller förklarar lite dåligt vad du menar.
Allt vatten i CTC:s (Gsi12) tank är vatten enbart för att värma tappvarmvatten (även om det är samma vatten som i värmesystemet kan man inte kalla det "värmevatten" då det aldrig "lämnar tanken" och (skall gå ut i) går ut i värmesystemet.
Man kan jämföra det med vattnet i manteln på min gamla Nibe.

När det kommer till omrörningen så kanske det är rätt lika.
300 liter tappvarmvatten kan man säkert få till i vissa tester om man vill, med kompressorn i drift och med ett lågt flöde på tappstället.
Det som absolut talar för en stor tappvarmvattenvolym är tankens storlek 227 liter.
De flesta andra ligger väl på ca 180 liter med undantag av Viessman som har 220 liter. (konstigt att de inte fick fram mer tappvarmvatten än de fick i energimyndighetens test, bara 240 liter mot Nibes 258 liter)

I övrigt håller jag med, det finns fördelar, även om jag aldrig skulle fylla kastrullen med tappvarmvatten ens från en CTC.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #36 skrivet: 05 oktober 2016, 18:35:01 »
Jag ber om ursäkt men nu tror jag nog att du blandar ihop begreppen, eller har fel, eller förklarar lite dåligt vad du menar.
Allt vatten i CTC:s (Gsi12) tank är vatten enbart för att värma tappvarmvatten (även om det är samma vatten som i värmesystemet kan man inte kalla det "värmevatten" då det aldrig "lämnar tanken" och (skall gå ut i) går ut i värmesystemet.

Ursäkta?
Menar du att det finns 2 olika separata volymer med värmevatten i GSIn? Värmevatten A resp B? Om så skulle varit fallet så hade man behövt dubbla expansionskärl och dubbla säkerhetsventiler, dessutom hade 270L tanken inte kunnat agera varken som knäpptank eller volym-/bufferttank vilket den gör.

Nej, naturligtvis är 270L kärlet vanligt värmevatten som också cirkuleras till radiatorsystemet och kärlet har samma fördelar som en extern tank skulle kunna tillföra till ett system.


Plattväxlare och den större tankvolymen är ingen slump. Plattväxlare är ytterst utrymmeseffektiva jämfört med slingor.


Av ren kuriosa, varför skulle du inte kunna tänka dig att dricka eller laga mat med vatten som för 10 sekunder sedan var ca 8gradigt inkommande kallvatten? Vatten du upphettar i en metallkastrull på spisen är bättre för att... ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #37 skrivet: 06 oktober 2016, 08:27:08 »
Nja, jag vidhåller att du har fel när det gäller vattenvolymen i tanken, den cirkuleras inte i radiatorkretsen (mer än det som hinner pipa iväg medans växelventilen växlar över till värmedrift).
Skillnaden mellan Nibe (t.ex.) och CTC är ju att nibes mantel/slinga har ersatts av plattvärmeväxlaren.
Tanken på CTC Gsi 12 är alltså inte någon ackumulerande tank som på något sätt distribuerar värme till värmesystemet som CTC tidigare använde sin tank.
Nu finns tanken enbart där för att värma tappvarmvattnet.
Ja, det ÄR värmevatten i tanken, men det distribueras INTE ut i radiatorkretsen.
Kompressorn värmer antingen tanken, eller värmesystemet, vattnet i tanken används inte för att värma huset även om det är "samma vatten", precis som det är i manteln på min varmvattenberedare.

Att jag inte vill dricka vatten från en varmvattenledning beror på att det från värmepumpen kan finnas (i mitt hus i alla fall) ett antal meter kopparrör mellan beredare/växlare och tappställe, där kan bakterier och humus gro till av den kvarvarande värmen efter varje tappvattenförbrukning.
Det är självklart upp till dig om du vill göra det, har inga problem med det alls, men jag skulle nog inte göra det i vårt hus i alla fall.
OM jag däremot hade en liten värmare i underskåpet som kunde leverera hetvatten skulle jag mer än gärna använda det i matlagningen.
Såg att det finns att köpa nu, och har faktiskt funderat på det.
Men då skall det ju vara skållhett om det skall vara någon ide.

Ha i åtanke att detta är den bild jag har fått av funtkionen, CTC har ju inte varit direkt tydliga med hur värmepumpen fungerar.
Min uppfattning vilar på ett antal logiska resonemang.

1. För att få 300 liters tappvarmvattenvolym måste hela tanken hålla 50-60 grader alltid.
2. OM man shuntade ut värme från tanken till radiatorkretsen skulle det innebära att värmepumpen alltid producerade värme med dålig COP mot en varm tank, vilket är helt omöjligt om man vill ha en SCOP på mer än 3.2.
« Senast ändrad: 06 oktober 2016, 08:54:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #38 skrivet: 06 oktober 2016, 08:54:08 »
En stor skillnad mellan tex Nibe och ctc är att Nibe laddar sin beredare med vv medans ctc laddar sin beredare med hett radiatorvatten som sedan när nån tappar vv används för att värma vv via en växlare. Som jag uppfattat det används hela tanken till hett radiator vatten och nån shunt ska ju inte behövas när inverter vp kan tillverka rätt framledning direkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #39 skrivet: 06 oktober 2016, 08:56:53 »
En stor skillnad mellan tex Nibe och ctc är att Nibe laddar sin beredare med vv medans ctc laddar sin beredare med hett radiatorvatten som sedan när nån tappar vv används för att värma vv via en växlare. Som jag uppfattat det används hela tanken till hett radiator vatten och nån shunt ska ju inte behövas när inverter vp kan tillverka rätt framledning direkt.

Nja, det kan inte vara möjligt att de kör ut vatten från tanken till radiatorkretsen, SCOP skulle bli totalt värdelös då.
Alternativt skulle det inte finnas något tappvarmvatten då husets energibehov var lågt.

Funktionen är som följer:
När huset värms så växlar trevägsventilen så att flödet går direkt från radiator-retur, via värmepumpens värmexlare och direkt ut på framledningen, utan att passera tanken.
När tappvarmvatten skall värmas så växlar ventilen över från värmesystemets returledning, till ledningen från tankens bottenanslutning, vattnet cirkuleras då superintern genom växlaren och tillbaks till tanktoppen.
När "tappvarmvattentanken" når inställd temp så stoppar kompressorn, eller så lägger trevägsventilen över mat radiatorkretsen och kompressorn fortsätter att värma ENBART den externa kretsen.
Det skall adlrig gå ut nåt vatten från tanken till radiatorkretsen, förutom den lilla mängd som hinner smita iväg medan trevägsventilen växlar.
« Senast ändrad: 06 oktober 2016, 09:01:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #40 skrivet: 06 oktober 2016, 09:05:07 »
Precis sÃ¥ jag menade men jag förklarade inte riktigt tydligt därför behövs ingen shunt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #41 skrivet: 06 oktober 2016, 09:10:20 »
Så här är principen:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #42 skrivet: 06 oktober 2016, 12:40:06 »
Rickard, du har helt missförstått hur CTCn fungerar. Den har INTE växelventilen ut mot radiatorsystemet. Radiatorsystemets framledning kopplas direkt mot mitten på tanken.

Växelventilen på GSIn styr om värmevattnet från kylkretsen ska matas in i
1) Toppen på 270L tanken eller
2) Mitten på 270L tanken.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #43 skrivet: 06 oktober 2016, 12:51:40 »
Skulle nog snarare tro att den väljer mitten på tanken eller direkt ut på framledningen och växelventilen verkar sitta på framledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #44 skrivet: 06 oktober 2016, 14:42:10 »
Skulle nog snarare tro att den väljer mitten på tanken eller direkt ut på framledningen och växelventilen verkar sitta på framledningen.

Jag tror inte, det jag skriver är fakta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!