Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
För varmt med Nibe 310p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: För varmt med Nibe 310p (läst 1320 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kajan1972
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
kajan1972
För varmt med Nibe 310p
«
skrivet:
29 september 2016, 22:01:55 »
Citera
Hej!
Har blandat golv och radiatorvärme.
Det blir för varmt inne.
Schunten har fastnat tidigare, men som jag tolkar nedan så verkar systemet vara "nöjt" med framledning av 30 grader, vilket jag inte fattar.
Någon som vänligen kan bistå med hjälp av nedan
Följande värden
1 49
2 30
3 16
4 11
5 7
6 10
7 -2
8 49
10 18
11 1
12 50
13 0
14 2
15 21
16 26
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10204
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: För varmt med Nibe 310p
«
Svar #1 skrivet:
30 september 2016, 08:41:50 »
Citera
Det är inte bra om shunten fastnar ibland, i så fall behöver den bytas ut. Man kan först prova att koppla bort inomhusgivaren (kanal 15 och 16 så det visas "---" istället) och bara styra värmen/shunten med värmekurvan och utetempgivaren för att se om värmen blir lagom. Värdet på kanal 11 avvikelse ska då normalt vara 0 eller styras mot 0. Standardvärdena 10/-2 (kanal 6 och 7) för värmekurvan kan vara helt fel eftersom innetemperaturen beror så mycket på huset, värmesystemet och förbrukningen av hushålls-el. Själv har jag inställningen 7/0 med radiatorsystem och det ger en jämn värme på ca 21 °C hela vinterhalvåret. Om inställningen av värmekurvan blivit bra kan man sedan koppla in inomhusgivaren igen om man vill.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
30 september 2016, 20:47:30 »
Citera
Det jag inte fattar är att kanal 11 visar 1 då kanal 2 visar 30 och kanal 10 visar 18.
Kanal 11 borde visa 30-18 = 12.
Jag har inte sett detta fenomen tidigare, men jag gissar att kanal 11 styr shunten.
I så fall är det inte shunten som fastnat utan fel i styrsystemet.
Men jag kan ha fel...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
kajan1972
Nybörjare
Karma +0/-0
kajan1972
«
Svar #3 skrivet:
30 september 2016, 21:36:45 »
Citera
Precis det jag inte heller fattar. Tycker inte det borde bli såhär även om shunten fastnat.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
02 oktober 2016, 10:48:42 »
Citera
Om jag minns rätt fungerar det så att kanal 11 visar något helt annat när inomhusgivare är ansluten till kanal 15 och 16. Kopplar man bort innegivaren så återgår kanal 11 att visa avvikelse grader mellan aktuell framledningstemperatur och beräknad dito. Det blir då lättare att följa vad som händer och om shunten fungerar. När innegivaren är inkopplad tror jag kanal 11 visar vilken värmekurva styret vill använda för att få rätt inställd inomhustemperatur. Med -2 i förskjutning ska värmekurva 1 ge 18 grader framledningstemperatur (enl tabellerna och kanal 10). Den kan säkert inte nå ner till 18 grader även om shunten fungerade men ner mot ca 22-23 grader (lite drygt rumstemperaturen) borde faktisk framledningstemperatur bli om shunten hade fungerat.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
kajan1972
Nybörjare
Karma +0/-0
kajan1972
«
Svar #5 skrivet:
02 oktober 2016, 12:31:41 »
Citera
Aha, det förklarar saken. Då blir det till att byta shunt.
Kan man göra det själv eller är det alltid ett besök av reparatör?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
02 oktober 2016, 12:53:22 »
Citera
Byta själva shuntmotorn är nog inte så krångligt om man är försiktig och händig. Viktigt att stänga av strömmen på väggen/säkringsskåpet innan man börjar skruva bort några plåtar. Märk upp anslutningarna/färgerna på kabeln till shuntmotorn från det stora kretskortet. Börja med att koppla bort innegivaren, tycker jag, för att testa den gamla shuntmotorn med + - ratten. Testa också i manuellt läge att vrida shunten fram och tillbaka så det inte är fel (går för trögt/stopp) i själva ventilen. Testa även den nya shuntmotorn så den går åt rätt håll efter montering.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
För varmt med Nibe 310p
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1028
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
ghupost
Eddie1234
permard@hotmail.com
lars
lubbis
VictorHus13
rocas
BiggerDigger
Rillman
Josth
Rdx
T Ramsmark
Zappa59
tyke
Mike
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info