Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Använda gammal kylmedietank som tryckluftstank, hur fixa kopplingarna?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Använda gammal kylmedietank som tryckluftstank, hur fixa kopplingarna? (läst 2888 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DennisCA
Kan värmepumpar
Stad/land: Finland
Antal inlägg: 136
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
DennisCA
«
skrivet:
25 september 2016, 11:19:15 »
Citera
Jag har fått tag i en gammal tank på 96 liter i fint skick, ratad för 26 bar så rejält overkill för en tryckluftsanläggning men det är ju bara bra. Frågan är dock hur jag ska fixa kopplingarna... Genom mycket forskande har jag kommit fram till att kopplingarna heter rotalock och är av gängan 1-3/4" modell. Verkar som adaptrar finns, t.ex.:
http://www.kylma.se/sv/product/produkter-ventiler-rotalockanslutningar/rotalockanslutning-rak--7-0-rotarak-VP
OK så långt så hänger jag med men hur går jag vidare härifrån? Det ska visst lödas, eller går det med sånahära klämkopplingar istället? Och finns det färdiga adaptrar så jag får en G1/2 gänga, eller en 3/8" gänga? Det är ju de vanligaste gängorna för tryckluft så det är vad jag vill ha. Men jag är inte klar på hur jag enklast kommer till det...
Googlat och forskat så mycket jag börjar bli råddig...
Loggat
Egnahemshus på 137m
2
våningsyta, 121m
2
boyta.
Garage 43m
2
Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Använda gammal kylmedietank som tryckluftstank, hur fixa kopplingarna?
«
Svar #1 skrivet:
25 september 2016, 18:58:38 »
Citera
Det ska funka med klämringskoppling.
Vilket tryck ska du upp i?
På jobbet har vi tryckluft på upp till 6 bar i ledningar med klämringskopplingar.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3352
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #2 skrivet:
25 september 2016, 19:15:41 »
Citera
en klämringskoppling har ett arbetsområde (conex) på 16bar max och 100°
så har du tex 10bar på tanken är det inga problem
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
DennisCA
«
Svar #3 skrivet:
26 september 2016, 05:30:27 »
Citera
8-10 bar hade jag tänkt vore passligt för mig. Vet ni av nån sida där det finns dessa delar så man kan se över vad man behöver. T.ex. vad delen heter som går över från ett rör till en gängad anslutning. Jag kan likaväl löda som använda klämkopplingar, det beror väl mest på vilket som är billigare.
Loggat
Egnahemshus på 137m
2
våningsyta, 121m
2
boyta.
Garage 43m
2
Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4385
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
26 september 2016, 09:24:02 »
Citera
En sak man bör tänka på är att fixa en dränering för kondensvatten i botten av tanken.
Det blir mycket kondensvatten i en kompressortank.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
DennisCA
«
Svar #5 skrivet:
26 september 2016, 09:36:40 »
Citera
Jo det har jag tänkt på och tycker jag kom fram till en finurlig men effektiv lösning. Jag ska vända tanken upponer, där finns en öppning där uppe (1) med halvtumsgänga, dit lägger jag en slang med bollventil på änden och öppnar nusomdå för att blåsa ut kondensvattnet.
Formen på tanken upponer är perfekt för detta och med en bit slang så rinner kondensvattnet ut från tanken redan innan man öppnat ventilen. Jag kommer att svetsa en ställning så jag kan lägga tanken i. Bottenplattan blir sen en bra monteringsfäste för kompressorblocket. Jag får en väldigt kompakt och hög kompressor som inte tar mycket rum alls.
2 och 3 blir in och utgångar respektive, 4 är inspektionglas, 5 har jag plockat bort värmargrejen och monterade en halvtums mässingsplugg i gängan som blev kvar. Jag lägger en säkerhetsventil där.
Obs jag ska inte svetsa på själva tanken, den fästs på skonsammare sätt...
Loggat
Egnahemshus på 137m
2
våningsyta, 121m
2
boyta.
Garage 43m
2
Luftsolfångare + LLVP.
Byggblogg
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #6 skrivet:
30 september 2016, 00:11:28 »
Citera
Jag höll på med något liknande, fast det var en 400l rostfri varmvattenberedare.. På din etta, där hade jag en magnetventil som öppnade via ett relä som tog styrningen från kompressorn. Till eller frånslagsfördröjning var det efter kompressorns gång, tiden justerbar, som skötte drän av tank. Skänkte bort allt till en kille jag gillar efter att mitt behov var slut. 500 minutliter vid 6 Bar. Funkade jättebra! Har du möjligheter fixa så.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Mekaniker
Expert på värmepump
Stad/land: Södra Finland
Antal inlägg: 640
Karma +0/-0
Kön:
Mekaniker
«
Svar #7 skrivet:
16 oktober 2016, 16:30:12 »
Citera
Om tanken har R-gänga, den borde ha det? Då duger alla rördelar av metall till att få anslutningarna gjorda
Släpade själv hem två st liggande motsvarande tankar förra året och sonen skulle ju genast ha en som mellantank i verkstan för tryckluftsmaskinerna så det blev att bygga igen
Loggat
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
DennisCA
«
Svar #8 skrivet:
21 oktober 2016, 18:30:12 »
Citera
Allt verkar vara R-gänga i olika storlekar. Har fått delarna men har annat på gång just nu. Måste fixa rörgrejer så jag kan börja löda ihop något.- Eller först måste jag komma på en acceptabel metod att vända tanken upp och ner som inte kräver svetsning på själva tanken. Jag drar mig för sånt, annars skulle jag bara gjort en fot av någon rörbit i passlig diameter och några småsvetspunkter. Den ska ju monteras mot väggen så kanske jag hänger upp den istället.
Loggat
Egnahemshus på 137m
2
våningsyta, 121m
2
boyta.
Garage 43m
2
Luftsolfångare + LLVP.
Byggblogg
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1146
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
ErikB
Musicdigger
jantijanti
joehal
krambriw
bopakoster
Breeelin
Josth
BiggerDigger
mrelffors
Hoke
Classe57
perra83
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info